måndag 17 juni 2013

Tidigt ute och välgörenhet

Jag gillar att vara tidigt ute när det gäller presenter och julklappar. Om saken ska köpas begagnat kan jag inte gå ut veckan före och förvänta mig att hitta den. Om saken ska göras kanske det tar tid att göra den. Glöggen till exempel tar en månad innan den är klar. Min farbror älskar fläderblomssaft. Om han ska få en flaska eller två hemgjord saft i julklapp så måste blommorna plockas och saften göras nu. Om jag vill ge en upplevelsepresent kanske den måste bokas långt innan. Om saken ska köpas ny så tar det kanske tid att hitta bästa priset eller en på rea. Men största anledningen är att jag inte har råd att gå iväg veckan innan jul och köpa mina mellan 30 och 40 julklappar. Sen slipper jag trängas med alla andra som är ute i sista stund och ska köpa julklappar när jag redan är klar med dom i oktober november. Ibland kanske det händer att någon önskar sig något som jag då inte köpt. Ibland kanske det blir så att önskningen faller in genom att jag köper ytterligare en klapp/present men alla kan inte få allt man önskar sig. Överst på min blogg har jag en länk till billiga boken. Dom har inte så mycket böcker men dom är som namnet säger billiga. Idag har jag köpt 4 böcker där som ska bli presenter/ julklappar för 267 kronor.
När man som vi försöker leva ett ekonomiskt enkelt liv finns det saker som man vill göra som man kanske inte har råd eller möjlighet med. Eller som man får tänka efter lite noggrannare om man vill ta sig råd med dom eller inte. Jag tänker på välgörenhet och föreningar. Förut var vi både tiger-, orangutang- och pandafadder. Barnen P var fadder åt varsitt djur.
Nu är vi bara isbjörnsfadder. Det kostar 100 kronor/månad.
Sen är jag medlem i rädda barnen. Familjemedlemskap har vi där. 300 kronor.
Hand i hand som hjälper gatubarn i Bolivia 365 kronor. Var visst 2 gånger/år som man fick betala där så 365 + 365 = 730 kronor.
Astma och allergiförbundet. 300 kronor
Cancerhjälpen. 100 kronor.
Hörselskadades riksförbund. 225 kronor.
Gatubarn. 200 kronor.
Naturskyddsföreningen. 315 kronor.
Haro. 200 kronor.
Summa: 3367 kronor/år. Oj då. Jag som inte trodde vi skänkte så mycket längre. Dags att sålla igen. Ytterligare ett bevis på att många bäckar små. När dom ringer så tänker jag men det är ju bara 200 kronor eller vad det är men som sagt var alla småsummor visade sig bli över 3000 kronor. Då räknar jag inte Unicef som vi skänker till istället för att skicka julkort. Alla dom här föreningarna har vi sponsrat/varit medlemmar i i flera år nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag är oxå med o skänker till flera av ovan nämnda föreningar. O jag vill egentligen inte heller göra det. Har varit med då många år nu. Men hur 17 tar man sig ur? Det är så svårt när man står där med luren i handen. Sen hör man sig själv säga: jamen visst, absolut. Det vill jag göra i år med! Fast egentligen inte. Tips på bra sätt att säga nej tack mottages. /suss

Anonym sa...

Hej jag säger konsekvet nej till telfon gata mm där någon tar kontakt med mig säger jag nej och det til alla då har jag mera "gott" samveter Dvs jag faller inte för just den marknadsföringen För hur det än är handlar även välgörenhet om att sälja (se rädda barnes film om utsatta barn inte skulle vi ge mer om Kattis A satt i rutan och läste ur statestik i samma syfte )
Att jag sedan ger grundar sig i det jag genom andra media själv tar ställning och tar fram postgirokonto mm det är en min lösning
Så säg nej till alla med orden nej jag ger ingen per tele ingen på gatan så har jag inte missgynnat någon för den andra
maggan

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...