lördag 29 juni 2013

Hinkhuvudbry

Jag har en stor plasthink som jag använder när jag gör stora satser saft, glögg eller annat rinnande. Kort sagt sånt som ska stå kallt/svalt ett tag innan det är klart.
Just nu står det hårblekning i den som S och jag ska prova imorgon. Inte så farligt som det låter. Jag kan dricka det som blir över som iste om jag säger så. Kamomillte, honung och citronsaft. Jag gjorde satsen idag för den ska svalna och jag vill inte ställa mig och göra den imorgon bitti innan duschen.
Efter att jag gjort klart satsen kom svärmor och svärfar med en omgång fläderblommor. Dom var här häromdagen och kollade in min fläderbuske (som har 3 blommor på sig). Dom hade sett vad dom trodde var fläder när dom var ute och gick inne i stora staden. Det var därför dom ville kolla in våran buske för att vara helt säkra. Dom berättade vart stället var och jag tänkte styra bilen dit någon dag när det inte störtregnar och bilen är hemma. Men så ringde det på dörren och det var svärmor och svärfar som hade varit där och plockat blommor. =) Någon hade hunnit dit innan dom men det fanns fortfarande blommor kvar om jag ville ha flera. Vilket gjorde att jag nu fick hinkbrist. Jag har en hink till men det är den jag brukar dippa fläckiga kläder i. Fast det gör jag inte längre sen jag upptäckte flytande galltvål. Så nu funderar jag på om man törs göra rent hinken och sen ha den också som safthink. Det är tvättmedelsrester i den eftersom det är så man dippar fläckiga kläder. Eller om blommorna klarar sig tills imorgon. Förra året fick jag aldrig tag på några blommor så jag vill gärna göra iordning på dom.
Maken och S (första svängen) och M (andra svängen) har varit på den vanliga månads handlingen på Ica, övningskörning, lite byten, tankning och paketuttagning. L:s barnbokhylla och en ketchuppump som jag aldrig använt och fick gratis av Cult design för flera år sedan är bortbytta. Jag fick 4 kilo frukt. Sen hade den ena bytarkompisen skickat med en påse tacokrydda med. På bilden är också kaffet jag böt till mig häromdagen. Sen är det en kartong helt gratis Caffe Latte med vaniljsmak för att jag svarade på några frågor hos Dolce Gusto.
Mathandlingen i juni är lite dyrare än normalt i alla fall hos oss. 2954 kronor. Jag får skylla på sillarna och den där västerbottenosten som kostade skjortan. Västerbottenpaj är såå gott men jag funderar på att använda annan ost nästa gång. Dels för att västerbottenosten kostar skjortan. 153 kronor/kilo mot den som vi normalt köper som kostar 55 kronor/kilo. En skillnad på nästan 100 kronor/kilo alltså. Dels innehåller västerbottenost antibiotika och det vill jag inte ha i mig eller min familj. Bara när vi är sjuka och har fått det på recept. Västerbottenost innehåller natriumnitrat (E251), syntetiskt framställt kaliumsorbat (E202) och antibiotikan natamycin (E235). Läs mer här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Varför häller du inte över hårblekningen i tvättmedelshinken och gör flädersaft i den 'ofarliga' hinken?
Västerbottensostpaj utan Västerbottensost är ju bara vanlig ostpaj. Nog så gott förvisso, men inte längre Västerbottensostpaj...

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...