tisdag 25 juni 2013

Dom senaste dagarna (igen)

Jag är igång och arbetstränar. Måndag - fredag. 9.00 - 12.00 alla dagar utom tisdag och torsdag då jag jobbar mellan 8.30 och 12.30. Jag gör det jag känner för och orkar men försöker avlasta utesköterskorna så mycket jag kan. Igår satte jag in en massa papper i pärmar som ingen hunnit med att sätta in. Idag har jag varit på kurs i det nya dokumentationssystemet. En kortversion på 3 timmar tillsammans med 4 andra så vi ska klara sommaren. Den riktiga kursen är 1 och en halv dag i höst sen. Det gick bra att jobba igår och det gick bra på kursen idag. Laddade upp med ett gäng tabletter innan. Jag ska jobba en vecka eller två sen har jag semester. Nu när jag jobbar raka veckor ligger min semesterdagsfaktor på 1,0 så mina 31 dagar ger 6 veckor om jag tar alla på en gång. Vilket jag inte gör. 5 veckor tänkte jag ta.
Igår efter jobbet var S och jag på ett skänkes. Jag efterlyste en ram till en tavla som S köpte i San Fransisco. Jag fick en ny ram från IKEA helt gratis. Hon skulle flytta utomlands så hon ville att vi skulle ta massor av saker. Så det blev 2 blåa flaskor, ett campingbord, en nackvärmare och en bok till L också.
Maken var till biblioteket inne i stora staden och hämtade en bok som hade kommit till mig. Handla rätt för en giftfri barndom.
Sen kom en bok som jag beställt via Amazon. Som vanligt 1 krona för boken och mer för frakten.  Less is more.
Sen har jag provat att göra eget örtsalt. Jag torkade örterna i min torkmaskin som drar mindre ström än ugnen.
En av örterna som skulle vara i var persilja och det har jag ingen så jag köpte en från frukt och gröntavdelningen. Jag använde bara halva plantan och provade med att plantera ut resten. Skutt fick smaka en persiljekvist och kan tyckte det var kalas.
Det syns inte men saltet har en fin ljusgrön färg.
Räkningarna är skrivna idag. Dom har minskat/månad från 5700 kronor till 5100 kronor. En minskning med 7200 kronor på en månad alltså. Det vi sänker främst är bensinen, elen och extraräkningarna. Sopavgiften hade också minskat, förut har vi som har tömning var 8:e vecka betalat lika mycket som dom som har var 4:e men nu börjar det alltså synas lite grann. Juni är en högskostnadsmånad med alla försäkringar och skatten på bilen. Som tur var ligger vi ju på 8000 kronor + på service så pengarna kommer att räcka utan att vi hamnar på minus.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...