söndag 2 juni 2013

Diet-shake

Jag har en övervikt på 40 kilo enligt viktväktarna. Jag har gått där mellan S och L. 30 kilo enligt mig själv. Orsaken är barnafödsel, p-sprutor, missfall och fel kost och för lite träning. Jag har provat det mesta men är i grund och botten en väldigt lat person så träning är inte riktigt min grej. Sen gillar jag att äta och är en riktigt kakmonster. Viktväktarna gick jag ner några kilon på. Över 15 år sen jag gick där. Jag har druckit Nutrilett (det var den jag fick gallsten av). Gjort halvhjärtade försök till att äta bättre och röra på mig mer men det ger inte den viktminskningen som gör att jag får en kick att fortsätta. Jag behöver gå ner rätt mycket rätt fort för att bli motiverad att fortsätta.

Så när jag blev utvald att prova Diet Shake av Svensk hälsokost blev jag både väldigt taggad och väldigt skeptisk. Nutriletten som gav mig gallsten spökade fortfarande i mitt huvud. Det finns flera smaker att välja bland och jag valde jordgubb. Jag har nu ätit den till lunch i 4 dagar och den smakar gott. Väldigt gott. Ungefär som jordgubbsmilkshake. Med hela bitar av jordgubbar i som gör det ännu godare och ger en lyxig godissmak. Jag mår bra och har inga känningar av gallan. Jag har gått ner 0,8 kilo på 4 dagar och har då ätit som vanligt förutom lunchen. Jag blir mätt av den men blir hungrig efter några timmar igen. Då har jag kompletterat med frukt fram tills det är dags för mellanmål. Jag har blandat min shake med lättmjölk. För att gå ner smidigt i vikt rekommenderar dom att man byter ut två mål/dag mot shaken. Men jag är nöjd med mina 0,8 kilo på 4 dagar och kommer fortsätta äta den en gång om dagen och komplettera med lite träning och äta lite bättre. Dom andra smakerna som finns är: hallon, choklad, ananas, blåbär och vanilj och jordgubb och banan. En burk kostar 219 kronor och räcker till 15 gånger. Vilket ger 14,60 kronor/portion. Ett helt okey pris för en lunch med andra ord. Bilden är lånad från Svensk hälsokost.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ett hett tips. Har själv haft samma problem men har slutat med godis och kakor helt och gått korta promenader. Gått ner 1 kg per vecka av bara det. Det funkar. Låt bli sockret helt enkelt:)

Anonym sa...

Nu blev jag ju lite orolig!
Hade tänkt göra en "kur" med pulverdiet nu i sommar och gå ner några kilo för att se om det kunde påverka min skenande diabetes i positiv riktning.
Visste inte att det kunde utlösa gallsten.
Vad är det som gör att det kan bli så?
Gunny

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...