onsdag 22 maj 2013

Veckans sparade pengar

Det är nästan så jag längtar efter att skriva räkningar för att få se hur mycket vi lyckats sänka månadskostnaden den här gången. Än så länge är det bara 3 stycken räkningar att skriva. Resten är fasta räkningar på autogiro eller e-faktura. Jag har inte fullt lika mycket pengar kvar på kontot men har handlat en del. Jag vet att jag har köpstopp men det har inte gått så bra just nu. Även om jag intalar mig själv att det är nödvändiga saker för att spara pengar eller för att få familjen P att gå runt så är dom inte livsnödvändiga. Men jag har sagt det förut och jag kommer säkert att säga det igen. Om man inte unnar sig någonting så blir det ett bra tråkigt ekonomiskt liv. Sen är jag nog som ett barn känner jag. Maken sitter nu på planet och är på väg till S. Hans resa kostade 15.000 kronor (pengar vi hade på sparkontot) + att han gör nog av med en del där borta. Jag ska vara hemma och göra ingenting. Det gör mig ingenting men ändå så blir jag avundsjuk och vill också kunna handla det jag vill. Bara det att han slipper laga mat, diska och städa i 2 veckor gör mig ännu mer avundsjuk. Tänk att få slippa det i alla fall 1 vecka. Men kontot gapar i alla fall inte tomt som det brukar göra.

1 Sålt en cykelstång (en stång som man sätter bak på en barncykel när barnet ska lära sig cykla) för 30 kronor.

2 Kokat nya flytande tvättnötter.

3 Fått ramslök av svärmor.

4 Planterat sallad, rädisor och gurka i jord från komposten blandat med sand från den igenlagda sandlådan.

5 Gjorde ett kort av saker vi hade hemma och gav till L:s ridfröken som tack för terminen.

6 Fått fler plastmattor till altanen.

7 Gjort ramslöksvinäger som svärmor ska få i present när hon fyller. Min vinäger är inte klar än så det som maken köpte och en del av det jag köpte igår var vinäger. Makens räckte inte. jag hade bara stora flaskor kvar.

8 Gjort ny start.

9 Gjort nässelte.

10 Gjort sockervax till hårborttagning.

11 Maken har bytt dom ruttna benen på altanmöbeln med en bräda som vi fick.

12 Gjort inlagd gurka istället för att köpa smörgåsgurka.

13 Samordnat ärenden för att spara bensin. Handlade till exempel i en annan Willys än den vi brukar för L var på travskolan på travet som ligger på andra sidan stora staden där en annan Willys ligger.

14 Handlat mat för 10 dagar för 1048 kronor. I den summan ingår chokladasken som ridfröken fick. 2 chokladkakor till S som var den andra presenten och vinäger till svärmors ramslöksvinäger.

15 Hade med tygkassar till handlingen.

16 Böt bort hallonskott mot 3 tunikor till mig och tjejerna.

17 Böt bort några kläder som jag inte ville ha längre mot porslin som jag ska pyssla med.

18 Bytt till mig fanta, äpplen och kinderägg till L.

19 Fått gratis tacokrydda, hönökakor, chips och snabbkaffe.

20 Gav svärfar hembakt bröd bland annat när han fyllde.

21 Bakat långpannebröd och vetekakor.

22 Gjort nya groddar och skott.

23 L sparkcyklar till och från skolan varje dag.

24 Ger Skutt maskrosor och kirskål till kvällsmat varje dag det inte regnar.

25 - 37 Se en gammal lista. Det är sånt jag alltid gör. Måste nog få tummen ur och göra en gör alltid lista snart. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...