onsdag 15 maj 2013

Veckans sparade pengar

Ivern att spara pengar är högre än någonsin. Jag slukar mina amerikanska sparböcker och inspirationen flödar.

1 Gjort smothiepåsar till frysen av bruna bananer och lite rynkiga äpplen.

2 Gjort skott av gröna ärtor och solrosfrön. Fick kommentaren att man kan koka ärtsoppa på gröna torkade ärter med. Tydligen vanligt i Finland. Tack för tipset, det ska provas.

3 Gjord egen tårta till L:s namnsdag.

4 Maken har lagat min gamla symaskin.

5 Bytt besticken i husvagnen och picnickorgen mot dom vi hade inne. Dom inne hade inga taggar kvar på knivarna och det var svårt att skära. Maken försökte slipa dom men det gick inte.

6 Satte in en gratis grattis annons på L:s namnsdag i den lokala gratis tidningen istället för i den lokala tidningen där det kostar 100 kronor.

7 Maken lagade vattentunnan med ett rör han sparat från våran gamla hängmatta som gick sönder.

8 Sydde ett örngott till M av en av hans urvuxna favorittröjor.

9 Böt till mig en massa tomat- chili och paprikaplanter mot hembakade kakor.

10 Böt L:s urvuxna shorts mot en flaska vin.

11 Maken har satt en ny vinsats.

12 Lagade en trasigt kastrull-lock med korken från vinflaskan jag böt till mig.

13 Handlat mat för 10 dagar för 958 kronor.

14 Hade med tygkassar till mathandlingen.

15 Fått en massa plastmattor att ha på altanen. Tack igen. =)

16 Bytt till mig ett kilo äpplen, ett kilo bananer och en flaska cider mot en massa uteleksaker och ett bocciaspel vi hade i husvagnen. Vi har ett till bocciaspel och spelar aldrig boccia i husvagnen.

17 Fått gratis ost, grillolja, pysselset och duschcreme.

18 Samordnat ärenden för att spara bensin.

19 L sparkcyklar själv till och från skolan varje dag.

20 Plockar maskrosor till Skutt varje kväll.

21 - 33 se en gammal lista. Det är sånt jag alltid gör. =)

1 kommentar:

Linn sa...

Jag blir så imponerad över din uppfinningsrikedom. Som detta att du böt till dig en flaska vin och sen använde korken till att laga kastrulllocket. Jag hade aldrig kommit på det. Det är därför som jag gillar att läsa din blogg för jag får nya idéer och tankar. Tack!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...