onsdag 15 maj 2013

Summering skärmfria dagen

Kort sagt den gick sådär. Om man inte är vän med mig på facebook och såg att jag var ute och skrev på ett byte jag hade och en sak som jag ville ha (tusen tack igen Gunny) så hade jag kunnat skriva att det gick superbra och jag klarade av det hela dagen. Men eftersom jag är en ärlig person så skriver jag hur det gick på riktigt.
Förmiddagen var inga problem. Jag brukar gå ner till datorn minst en gång i timmen hela dagarna för att kolla mail och facebook. Vad gjorde man innan facebook egentligen? Jag skriver nästan aldrig där men är beroende av bytarsidorna. Vad är det för viktigt mail jag väntar på att jag måste kolla om det kommit en gång i timmen? Jag kom på massor av saker som jag ville surfa reda på men gjorde det inte. Ena sekunden kändes det avkopplande att inte springa ner till datorn. I nästa sekund kändes det hyperstressande. På eftermiddagen kom posten med en cdskiva som jag köpt till en liten tjej som behöver uppmuntran. Jag var då tvungen (tvungen och tvungen jag ville och jag ville att hon skulle få skivan så fort som möjligt) att gå till datorn och mailen där hennes adress fanns. Jag surfade då efter lite recept på göra själv saker som jag kom på att göra själv när jag läste sparboken. En av sakerna innehåller 2 ingredienser om man gör den själv och kostar 18,90 för en färdig köpt tub. Får räkna vidare på det. Jag gick då även in på facebook och la in lite kommentarer. Jag har en massa byten ute som jag ville bli av med.
TV:n tittar jag inte så mycket på, en stund på kvällen bara. Men familjen P har fått den fula ovanan att äta kvällsmaten i vardagsrummet framför tv:n. När M och S var små gjorde vi det bara vid speciella tillfällen och det kändes väldigt speciellt och mysigt. Så eftersom det bara var jag som hade skärmfritt åts kvällsmaten som vanligt framför tv:n. Efter maten var slut gick jag dock därifrån. Vi brukar annars fastna där tills det är dags att lägga sig. Sen höll jag mig borta från datorn och tv:n resten av kvällen. Fast maken satt och tittade hela kvällen precis som vanligt.
Vad gjorde jag istället då? Jag somnade på förmiddagen när jag låg och läste och sov i 1 timme. =) Jag läste massor i den senaste sparboken. Jag dansade och sjöng med L. Jag lekte med L. Jag gosade massor med Skutt. Jag fikade med mamma.
Summering så ska jag försöka införa att vi äter kvällsmaten i köket igen. Mysigare att sitta och prata om dagen istället för att bråka om vilken kanal vi ska se. Sen kommer jag ha skärmfritt igen nästa vecka. Då ska jag inte lägga in en massa byten dagarna innan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag hade i stort sett skärmfritt en dag i helgen... Sedan ville jag googla efter recept till ingredienser jag hade hemma och passade på att kolla facebook också. Och mailen. Jag väntar också på viktiga mail, tydligen... ;-)

Till helgen ska jag göra en upprepning av skärmfritt. Jag fick betydligt mer gjort!

//Ingela

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...