lördag 18 maj 2013

Ruttna ben

Vi köpte en "ny" trädgårdsgrupp för 300 kronor förra sommaren. Jag ville ha nya tjocka dynor och det var med dynor. En ny dyna kostar över 300 kronor så en väldigt bra affär. Gruppen tänkte vi skicka vidare. Men det visade sig att den var större och tyngre än våran gamla grupp. Så vi beslöt oss för att behålla den och sälja våran gamla grupp. Två av benen var murkna men maken fick en brädbit av sin svåger och har idag bytt benen. Gruppen är målad vit och det vita börjar släppa, under är den grön. Vi ska måla om det vita någon dag när vi känner för det men nu går den att sitta i i alla fall. Våran gamla grupp sålde vi för ett tag sedan för 300 kronor. Så den "nya" gruppen blev i princip gratis. =) Brädbiten har legat här ett tag men det var först idag som maken fick tummen ur.
Inspirationen fortsätter att flöda och jag har massor med idéer på saker som jag ska göra. Både sånt som går att äta och annat. Eftersom jag inte vet hur resultaten blir så återkommer jag. Inlagd gurka är gjord idag istället för smörgåsgurkan som ibland slinker med när vi handlar. Ny vinäger är också gjord. Jag köper aldrig vitvinsvinäger utan gör egen på vinslattar. Den här gången snodde jag en del från maken när han gjorde vin istället. I sommar om det blir mycket äpplen ska jag prova att göra egen äppelcidervinäger också. Sockervax är också gjort. Jag rakar benen med rakhyvel eller rakapparat. När jag använder hyvel gör jag rent den efteråt och använder samma hyvel i flera månader. Som skum har jag en raktvål som jag köpte till maken på farsdag för kanske 10 år sen. Jag gjorde en liten sats för att se hur bra det funkar. Därav den stora burken. =) Jag kokade lite för länge så det var svårt att få på. Så imorgon ska jag koka en ny sats kortare tid sen ska jag blanda dom två. Huden blev i alla fall len som en bebisrumpa.
L hade travskola idag istället för i tisdags. På den stora travbanan på andra sidan stora staden. Alla fick rosetter och L var stolt som en tupp och gick runt med sin på tröjan som en medalj hela dagen nästan. =) När maken skjutsade dit L och hennes kompis så passade han på att handla den vanliga Willys handlingen. På en annan Willys butik. Jag vet inte om dom är dyrare än våran vanliga Willys eller om det var alla extragrejer som slank ner som gjorde att summan blev högre än normalt. 1048 kronor. Då är det i och för sig med saker till den hemliga grejen, 2 presenter och en sak som ska bli present i det också. Maken har alltid med tygkassar när han handlar men ändå svämmar vårat hus över att alla plastkassar. Dom måste föröka sig för jag har ingen aning om var dom kommer ifrån.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...