torsdag 23 maj 2013

Regnet det bara öser ner

Och djurens kompostpåse och alla återvinningspåsar är fulla. Jag har ingen regnjacka så jag har ingen lust att åka och lämna sakerna i ösregn och bli jätteblöt. Hade jag haft en regnjacka hade jag nog gjort det ändå tror jag. Det fick mig att börja fundera. Även om jag kan köpa en regnjacka så är dom så tråkiga. Eller om dom är färgglada så är dom dyra. Kan man sy en? Av vaxduk? Eller vad ska man använda för matrial?
Felet med att bara ha egen jord är att den är ute så regnar det så blir den också genom blöt. Även fast man kan plantera inne så måste man hämta jorden ute. Jag som skulle behöva plantera i dom tre andra ballkonglådorna också och i dom 4 väggkrukorna som pelargonerna inte klarade sig i. Jag tänkte plantera vaxbönor i dom. Gör ju inget om det hänger neråt, det blir grönt och fint. Rädisorna och salladen som jag satte för ett tag sedan har redan kommit upp. =)
Jag kunde inte vänta längre. =) Jag var tvungen att skriva räkningarna idag. =) Lite fler än förra gången men ändå bara 4 stycken. Resten går som sagt via autogiro och e-faktura. Utgifterna/månad (alla årets räkningar/ 12) har minskat från förra månadens 26.338 kronor till den här månadens 25.770 kronor. En minskning med 568 kronor/månad eller 6816 kronor på ett år. Då hade ändå Förenade liv ökat sin premie med 70 kronor/månad. Nu är också alla krediter helt betalda. =) Spartips fungerar verkligen och är ett starkt verktyg. Jag har börjat se våran budget som ett verktyg istället för ett måste som det lätt känns som ibland.
L och M har varit hemma från skolan/jobbet med huvudvärk båda två. L pysslade en snigel med horn och en utan horn med papper och tejp.
Jag har också pysslat. Jag köpte ett par stora shorts på Öland förra sommaren. S köpte också ett par. Hon sydde om sina till en kjol. Som det oftast blir med semesterfynd så är det inget man vill sätta på sig hemma så mina shorts har bara legat. Jag funderade på att ha dom som pyamasbyxor. Men så tänkte jag sy om dom till en jumpsuit. Jumpsuitar är dyra. Sagt och gjort. Jag tog ett linne från kläderna som maken köpte och inte ville ha kvar. Sen sydde jag ihop det med shortsen. Jag sydde även ett sprund med knapp bak i nacken för att jag ska få på mig den. Det blev alldeles för långt så jag klippte av en bit men den är fortfarande alldeles för långt. Nu vet jag inte om jag ska klippa av det mer eller om jag ska låta S sy om shortsen till en kjol så det blir en klänning istället för en jumpsuit.
 Eftersom regnet öst ner hela dagen så har jag även passat på att baka läfsor. Min sjukskrivning gick ut i måndags och min nya läkare på vårdcentralen tyckte min chef ska få bestämma om jag ska vara fortsatt sjukskriven eller inte. Helt sjukt tyckte både jag och chefen. Men eftersom jag inte vet vad chefen tycker så har jag bakar läfsor som är min matlåda när jag jobbar ut i fall att hon tycker att jag ska börja jobba igen. Enligt läkaren kan man inte jobba om man har halsbränna och sura uppstötningar vilket jag inte har längre. Den nya medicinen har tagit bort det. Men man kan jobba med diarréer och ont i magen enligt läkaren. När hon undersökte min mage såg hon att jag var gallopererad och sa då har du opererat gallan? Det är därför jag har bråcket som sitter i det ena titthålsärret och det står säkert nämnt minst 10 gånger i min journal. Så jag svarade ja. Men då måste du stå på livslång behandling av gallsalter det är därför du har diarréer sa hon då. Hon satte ut gallsalterna för två veckor sedan. Hon sa också att jag kan börja jobba igen men jag ska bara vara inomhus och ta prover och såna små saker och jag får absolut inte lyfta något eller böja mig fram. När jag sa att jag är anställd inom hemvården och måste vara ute sa hon att då får du prata med din chef om vad hon tycker. Tycker hon att du ska vara längre sjukskriven så sjukskriver jag dig längre. Tycker hon att du ska jobba och bara vara inne, inte lyfta något och inte böja dig fram så får du göra det. Jaha!! När jag talade om det för chefen tyckte hon det lät helt sjukt och har skrivit till min läkares chef och ifrågasatt det hela.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...