måndag 20 maj 2013

Ibland för att spara pengar

Måste man investera innan. Vilket jag gjorde igår. 561 kronor närmare bestämt. Om det går som jag vill kommer jag att tjäna in dom pengarna + ännu mer + att jag kommer att ha framtida presenter. Sakerna (det är tre stycken) som ska göras är inte nödvändigt som till exempel mat, kläder och tak över huvudet. Men dom är nödvändiga för oss. Å andra sidan om man bara köpte nödvändiga saker hela tiden skulle livet bli bra tråkigt. Som med mat. Det finns nödvändig mat. Mat man behöver för sin överlevnad. Sen finns det mat som man inte behöver för sin överlevnad men som piggar upp den andra maten som till exempel ketchup, dressing och kaviar. Sen finns det onödig mat som man ska hålla sig ifrån eller i alla fall dra ner på när man försöker spara pengar (och vill gå ner i vikt). Läsk, chips och kakor till exempel. Tillbaka till min investering. Maken har ofta ont i rygg och nacke. Det beror till viss del på att han slog i botten när han var aktiv simmare. Jag har ofta spänningshuvudvärk. Jag vaknar med den redan på morgonen och sen sitter den där. Ibland men inte alltid hjälper det om vi smörjer vårat onda med tigerbalsam. Ibland smörjer maken sig även med zon. När någon är förkyld smörjer vi alltid bröstet och ryggen med vick. Så det är det jag tänkte göra själv. Tigerbalsam, någon form av smärtsalva och vick eller förkylningssalva i alla fall. Å andra sidan om vi inte hade våra salvor och smörjde så kanske maken skulle behöva vara hemma från jobbet och få sänkt inkomst så dom räknas nog som nödvändiga ändå. Tigerbalsamet ska jag göra i en läpphylsa tänkte jag. Mycket lättare att smörja på än om man måste gröpa ur en burk. Och det fastnar under naglarna. Och man har det på fingrarna och har glömt det och kliar sig i ögat. Eftersom jag beställde mina saker igår så kan jag inte berätta om hur salvorna blev. Så fortsättning följer.
Det är lite omständigt att föra över bilder just nu. Jag har ett mikrochip i kameran som jag tar ur kameran och sätter i datorn. När jag är klar tar jag ur chipet ur datorn och sätter det i kameran igen. Jag har aldrig tryck på säker borttagning förens igår. Efter det vill inte datorn ta emot chipet och det går inte att föra över bilderna. När vi provade i M:s dator gick det. Så jag får föra över bilderna till M:s dator till ett usbminne till min dator. Jag ska aldrig mer trycka säker borttagning i alla fall. =/
Tack snälla Pjak för rabattkupongen på godis. Det blev en hel del. =) Jag fick betala 159 kronor i frakten men nu har vi godis så vi klarar oss ett bra tag. Jag valde bussgods som frakt annars hade det kostat 179 kronor i frakt. Både bussgods och ICA som är där vi måste ta ut våra paket efter att Coop stängde ligger ungefär på samma avstånd inne i stora staden. Så bensinen kostade samma.
När vi ändå var på bussgods åkte vi till en annan Coop som ligger som en liten avstickare på hemvägen. Dyrare än både Willys, Ica och Citygross så ingen affär jag kommer handla i. Idag "handlade" jag gratis. Jag fick en sourcream and onion chips att prova via Coops smakpanel. Sen hade jag kupong på gratis tacokrydda och gratis Hönö kaka via kampanjer på Facebook. Maken som är den som handlar nu vägrar att ta med gratiskuponger.

1 kommentar:

PJAK sa...

Som jag skrev när du fick checken. Hellre era tänder än mina. Nej allvarligt talat jag försöker dra ner på socker. Då är det onödigt att köpa hem godis och ha liggande.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...