onsdag 3 april 2013

Veckans sparade pengar

Mer pengar kvar på kontot, mindre krediter och mindre räkningar så spartipsen fortsätter att löna sig. Billigare tvättmedel och maskindiskmedel är köpta med dom vanliga är inte slut än därför står inget om vad det kostar.

1 Handlat mat för 10 dagar och påskmat för 653 kronor.

2 Tog med tygkassar till handlingen.

3 Samordnat ärenden för att spara bensin.

4 Köpt en elmätare och mäter elförbrukningen. Ugnen till exempel drar 3 Kw.

5 Hängt ut festkläderna på vädring istället för att tvätta dom.

6 Använt tygbindor.

7 Bakat rostbröd och sparat 10 kronor/limpa.

8 Ätit påskbordsrester i olika former till lunch i dagarna 3. Prinskorv och köttbullar med makaroner en dag. Skink och ostsås en dag. Påskbord en dag.

9 Gjorde pressad potatis av potatisen som blev över från påskbordet.

10 Gjorde flera saker i ugnen samtidigt för att spara el.

11 Maken och L sopade upp sanden från uppfarten och gatan och la i en hink för att ha att sanda uppfarten med nästa vinter. Vi gör alltid så och har inte köpt sand någon gång.

12 Sydde om ett linne och en topp till ett linne och sparade 100 kronor.

13 Färgade om en tröja som blivit färgad i tvätten och hade fläckar som inte gick bort och kan fortsätta använda den.

14 Gjorde egen luftfräschare att ha på toan. Min hemgjorda kostar 90 öre för 150 ml. Den köpta kostar 29,90 för 250 ml. En besparing på 17 kronor/flaska om man räknar att båda flaskorna är lika stora. Sen återanvänder jag min flaska så inget att slänga bort heller.

15 Lånat böcker till min distanskurs på biblioteket istället för att köpa dom.

16 Fick ett gratis kaffepaket på Coop. Fick gratis smör, soup in a cup och chokladmousse på ICA.

17 Gjorde 4 kragar och sparade 400 - 600 kronor mot om jag hade köpt dom färdiga.

18 Bakade havrebollar och sparade 9 kronor och 71 öre/boll eller 280 kronor på alla bollarna.

19 Bytt till oss vinglas och drinkglas mot en flaska coca cola.

20 Köpte begagnade ridskor till L för 100 kronor. Nypris är 699 kronor.

21 Killarna hade med matlåda varje dag.

22 Kör disk och tvättmaskinen fulla på ekonomiprogramet.

23 Hänger all tvätt istället för att tumla den.

24 Diskar i hon och sköljer i balja.

25 Kokar vatten till te och hälften av pastavattnet i vattenkokaren.

26 Häller vattnet som blir över i vattenkokaren i vattenkannan.

2. Stänger av alla apparater på standby knappen eller direkt på grenkontakten.

28 Kokar potatis och ägg på eftervärmen på spisen.

29 Skalar potatis torrt och sköljer av dom efter skalning om det behövs.

30 Släcker lampor i rum vi inte är i.

31 Tvättat golv och toaletter med olivoljetvålen.

32 Gjort nya skott. Köpt nya groddar för att kunna grodda igen.

33 Använder deostenen.

34 Diskat ur använda plastpåsar.

4 kommentarer:

Hemmamamman sa...

Hej!
Så glad jag blev då jag hittade din blogg! Jag har precis börjat blogga om min familjs enkla vardagsliv. Jag går också hemma. (Ser att du har gjort det...)
(Kan inte låta bli att tipsa dig om menskoppen.se. Såg att du har använt tygblöjor. Hittade den sidan av en anledning och tänkte direkt: Spara pengar!) :-)
Ha en bra dag!

http://dagarnamedbarnen.blogg.se

Linn sa...

Hej!

Jag blev nyfiken på hur du gör din egen luftfräschare till badrummet?

Hälsningar
Linn

http://linnidag.blogspot.se

Esbe sa...

Du är verkligen inspirerande! Tack för tipset om linnet! Jag har funderat länge på vad man gör med sådana linnen... Snyggt blev det också (ditt alltså, jag har inte provat än och det kanske dröjer ett tag till). Tycker mycket om att titta i din blogg, även om jag sällan hör av mig! Önskar fortsatt lycka till!

Barbagratis sa...

Jag älskar att läsa din blogg om alla bra tips du delar med dig av.

Här kan du få ett gratis planteringsset till trädgården om du vill ha.

http://www.nattstad.se/barbamammagratis

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...