lördag 6 april 2013

Resultat

Filen blev god. Mycket god. Sötare än vanlig fil så ingen sylt eller mos behövs om man inte vill ha smak på den. Konsistensen blev lösare än köpt fil. Som en blandning mellan fil och mjölk med lite klumpar i ungefär. Kanske behövs mer än 1 msk fil. Får prova det nästa gång.
Luftfräscharen funkar. Den har ingen doft som dom köpta har utan tar bara bort lukt. Bra tycker jag som brukar reagera på dom starka dofterna. Jag blandade 1,5 dl vatten med 1 msk bikarbonat och 1 msk pressad citron. Jag har den i en tom balsamsprayflaska. Jag längtar tills nästa balsamspray tar slut och den efter det också. Jag behöver ha dom tomma flaskorna. Den ena ska jag göra luftfräschare i som ska stå på kill/gästtoan. Den andra ska jag göra ett annat experiment i. Sen längtar jag tills handdiskmedlet tar slut. För jag ska experimentera ihop ett eget. Fortsättning följer.
Dagen idag har bland annat ägnats åt att plocka bort påskpynt. Jag tvättade tygservetterna och påskdukarna. Tygservetterna använde vi på påskbordet men dom är gula så jag ville tvätta dom med den gula duken. Jag passade då även på att tvätta en ljusgul duk med kycklingar och ägg på som legat på köksbordet. Den är numera mörkare gul kan jag meddela. Den gula duken och/eller servetterna färgar fortfarande av sig. Jag har groddat. Jag har dammat. Lite vanliga hushållssysslor alltså. På helgerna brukar jag inte plugga, det gör jag bara på vardagarna när alla är i skolan eller på jobbet för att få lugn och ro. Så idag har jag läst en älskad sparbok igen. En av dom som S köpte åt mig i USA (jag betalade). Dom två första jag läste var superduperbra och jag längtar redan efter att få läsa dom igen. Jag lärde mig flera nya spartips. Boken jag läser nu är torrare än dammsugardamm och jag längtar efter att den ska ta slut. Sluta läsa den vill jag inte för det kanske finns ett nytt spartips eller två bland allt det torra. Hittade ett som kanske funkar idag. Maken har mjäll. Vanliga mjällschampon ska man inte använda. Det enda som brukar hjälpa är lavaschampo som kostar mycket. Men jag köpte en flaska för ett tag sedan. Den hjälpte inte heller. Mjällen sitter där dom sitter. Eller ja det gör dom ju inte eftersom dom sätter sig på skjortan och tröjan. Hur som. I den torra boken står det att man ska ta salt i hårbotten, det tar bort mjäll. Om inte det funkar ska man badda hårbotten med yoghurt. Nu ska jag bara få maken att prova så återkommer jag om det fungerar eller inte.
Jag har även planterat om blommor. En sån där sak som jag dragit på hur länge som helst. Det har legat som en surdeg över mig och nu är det äntligen gjort. Och jag undrar varför jag drog på det så länge? På bilden är det en hängande saint paula (heter något som jag inte kommer på nu) som fick ny jord och en till blompinne. Blompinnar köper jag aldrig utan jag går efter två principer jag tager vad jag haver eller plockar grenar ute i naturen. Idag blev det den första principen - en ätpinne. Alla blommor blev tyvärr inte omplanterade. Vissa har så mycket skott att det skulle krävas massor med krukor och plats för att plantera om alla dom. Krukor har jag rätt många, det är värre med platsen. Vi har fullt med krukväxter i alla våra fönster så vi har inte plats för fler. Så dom blommorna som behöver delas är utlagda som byte på bytarsidorna. I alla fall skotten från dom. Moderplanterna behåller jag själv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka amerikanska sparböcker är det du läser? Har ett gäng själv så det skulle vara roligt och veta vilka du tyckte var bra och vilken som var supertorr :-).

kram Flisan

Anonym sa...

Vad du har varir duktig! Men nu blev jag nyfiken vilka sparböcker var bra och vilken var mindre bra?
AnnH

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...