fredag 5 april 2013

Nertrappning

För att sänka våran maträkning så kör jag med nedtrappning på vissa varor. Fil till exempel. L vill äta fil och flingor till frukost och mellis flera gånger i veckan. Förut köpte jag smaksatt yoghurt för 17.50/liter. Jag böt ut den till jordgubbsfil för 14,60/liter. Sen böt jag igen till vanlig fil som vi smaksätter själv med just nu hemgjort äppelmos den hemgjorda sylten är slut för 10,59 kronor/liter. Egen yoghurt har jag gjort hur länge som helst. Men egen fil har jag konstigt nog aldrig provat att göra. Men nu har vi trappat ner filen igen, till hemgjord fil. Mjölken kostar 8,33/liter. Det går åt 1 msk fil och en liter mjölk så den hemgjorda filen kostar 8,50/liter. Första gången jag gör den. Sen använder jag den hemgjorda filen och behöver inte betala för matskeden fil. Jag gör den i rumstemperatur annars får man räkna med elförbrukningen också. Yoghurten brukade jag göra på värmedyna. Så en besparing från 17,50 till 8,33/filpaket som går åt. Det går åt ungefär 10 filpaket i månaden för oss. Fler om jag ska baka på dom med. En besparing på 9,17 kronor/liter. Nu är inte våran besparing fullt så stor eftersom jag gick från vanlig fil till hemgjord fil. Så min besparing blir 2,26/liter = 22,60/månad. Många bäckar små. Jag tänkte skriva att miljön tjänar på det också eftersom jag släpar hem mindre antal filkartonger men eftersom jag får släpa hem fler antal mjölkkartonger så går det på ett ut.
Den ska stå i rumstemperatur över natten så smak och konsistens kommer imorgon. Bregott är en sak till som vi trappar ner. Juice en tredje sak. Jag försöker dessutom göra så mycket som möjligt själv. Det brukar löna sig både för miljön och plånboken. Jag försöker trappa ner inom andra områden än mat också. Det var så jag kom på att det räcker med en halv diskmaskinstablett och halva mängden tvättmedel. Undrar förresten om det fungerar med en fjärdedel? Fungerar inte nedtrappningen är det bara att kliva upp ett steg igen.
Här får man gratis inpackning. Om det är en vanlig burk eller bara räcker till en gång vete katten.
Annars lider jag brist på nya spartips. Jag har övergett sparböckerna för böckerna om empati och eutanasi.

1 kommentar:

Anonym sa...

ny bliven läsare som med glädje läser och nickar ja ja så gör jag med på nästan allt
ett tips om man vill ha sylt gör sylt du handlar om jag förstod det på c g och dom har storpack av jordgubbar lingon mm lite vanligt socker och syltsocker ( snott från leila bakar ) och vips har du sylt från frysen
Även kanel på filen gör att den filsmaken som inte alla gillar därav alla dessa fruktfiler mm ja kanel och lite rörsocker vips smak på filen
nu ska jag läsa mera om hur du gör kram maggan

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...