måndag 29 april 2013

Man tager vad man haver

Den rubriken har jag haft förut men den är så bra och säger så mycket om att spara miljö och pengar. Att man försöker använda det man har hemma istället för att köpa något nytt.

Start müsslin som jag gjorde föll M på läppen också. Han tyckte den var godare än köpt. Han ville dock att jag skulle ha i russin nästa gång. Vilket blir lite svårt eftersom jag inte köper russin. Vindruvor hör till kategorin mest besprutade varor och russin är som bekant torkade vindruvor. I och för sig kan jag köpa ekologiska vindruvor men jag kör med hemgjorda torkade svenska russin istället. Rabarber och äppelbitar är det som funkar bäst. Så ny sats start är gjord idag. När ugnen ändå var varm gjorde jag även långpannebröd. Svärmor och svärfar var här igår och hämtade bröd och svärmor sa att hon portionerade ut brödet till svärfar för att det inte skulle ta slut så fort. Så jag tänkte den stackaren skulle få en påse bröd till. =) Sen att det är L:s älsklingsbröd med och hon redan har ätit upp våran påse gjorde också sitt till. Jag hade slut på grahamsmjöl och gick då efter principen man tager vad man haver och använde vetemjöl istället.

M fick två krukväxter när han fyllde och tyckte det blev för fullt med växter i sitt fönster att han slängde ut en av mina växter. =( Jag som har fullt av krukväxter i alla fönster och inte plats för några fler visste inte var jag skulle ställa den stackaren. Jag har en blombänk som är full med blommor också. Men så kom jag på det.... L har en pall som stod inne i datagarderoben när vi hade hennes dator i en garderob. Nu har hon datorn på sitt rum och datagarderoben är omvandlad till en skogarderob. Så pallen är över. Inte längre. Den blev en blompiedestal. Man tager vad man haver som sagt var. =)
Maken tog bilen till jobbet för att åka på ärenden när han slutat. Första stoppet var en stoooor påse kläder till honom och M för 300 kronor. Vi ska behålla det vi vill, sen ska min bytarkompis titta vad hon vill ha. Om hon ville ha något skulle hon betala halva påsen. Det som varken hon eller vi vill ha ska vi ge bort eller sälja eller byta eller något. Det var 31 plagg och 1 par skor i påsen så mindre än 10 kronor/plagg. =) När han susade hemåt åkte han in till ICA. Han och M var där i lördags men då sålde dom inte grillkorv för 5 kronor/paket. Han köpte 5 paket som var det mesta man fick köpa. ICA ligger på hemvägen så ingen extra bensinkostnad.
L och jag har fortsatt att pyssla idag med. Vi har använt det hemgjorda limmet och det fungerar och det sitter fast. Nu ska det torka tills imorgon då vi ska göra klart. L gillar att bygga lego och har gjort en legomagnet och satt på kylskåpet. =)
 Jag har även bytt lite på hemmaplan. Bamse och Kalle Anka tidningar som L och jag rensat ut från hennes rum mot 1 fil och 2 yoghurt. =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Så bra att efalexen fungerar. Våran 18-åriga dotter äter den nu för den skall kunna lindra onda leder och för att hon skall orka med gymnasiestudier. Gunilla

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...