söndag 28 april 2013

Lite bristande motivation och ut och resa

Jag känner att motivationen att spara pengar tryter lite just nu. Fast det går så bra. 2 räkningar att skriva bara så få har vi aldrig haft. =) + på servicekontot har vi inte heller haft på flera år. Massor av pengar kvar på kontot när nästa lön kommer. Det som är problemet är att jag inte har haft tid att läsa några sparböcker, simple living böcker, miljöböcker och knappt några sparbloggar eller andra bloggar heller. När motivationen tryter brukar jag sätta mig med näsan i en sparbok/simple livingbok/miljöbok och då kommer den tillbaka. Nu har jag inte tid att sätta mig med dom böckerna jag vill utan sitter med näsan i böcker om att dö istället. Inte direkt så uppmuntrande. Men väldigt viktigt. I mitt jobb träffar jag många som ska dö och har dött så då känns det bra att veta mer. Men snart är kursen slut och då kan jag välja mina böcker igen. Bara 2 delar kvar i sista delkursen. Om jag inte behöver göra om dom två sista som jag inte fått svar på än. Men även om motivationen tryter så gör jag alla mina spartips ändå. Men jag jagar inte efter nya.
Mina förodlingar börjar synas så smått. Physialis, jalapenjon och cayenne närmare bestämt. Kryddorna har tyvärr inte kommit än. Men jag jag tur så har dom som vi redan har ute överlevt vintern. Våran trädgård är yttepytteliten men vi är självförsörjande på chili, pepparmynta och örtkryddor och jag tänkte vi skulle fortsätta vara det. Tack vare våra träd och buskar är vi också självförsörjande på äppelmos och saft. Den hemgjorda mustpressen och dom nyplanterade svarta vinbärsbuskarna ska göra oss självförsörjande på frukostdryck också i form av äppelmust och svart vinbärsdricka.
Nu har jag snart varit sjuk i mer eller mindre ett år. Jag var frisk och jobbade i somras men det är allt på över ett år. Först fick jag andningsproblem som dom aldrig kom på vad det var. Jag fick diagnos på allt från infektionsastma till propp i lungan. Från lunginflammation till ihopskrupna bronker. Jag fick nya inhalationer hela tiden men ingen tog reda på vad orsaken var. Inhalationerna slutade jag med i somras men jag känner fortfarande av min andningsbesvär ibland. Efter sommaren fick jag problem med magen. Jag har haft det förut och då har det blivit bättre av 1 veckas vila och 4 veckors behandling av Lanzo. Den här gången hjälpte ingenting och jag har varit på massor med undersökningar utan att dom kommer på vad det är. Min läkare pratar om att friskförklara mig för man kan inte vara sjuk om man inte har en diagnos även om man har symtom. Förutom mina vanliga mediciner provar jag alternativa saker. Jag är desperat. Jag är trött på att inte kunna gå ut. Jag är trött på att vara sjuk. När jag fyllde fick jag ett magnetarmband av mamma och pappa. Jag har en bok som heter Resan och är skriven av Brandon Bays i bokhyllan. Jag har haft den for ever och funderat av och till på att prova att göra en resa själv. Brandon botade sig själv från en obotlig äggstockscancer genom att göra en inre resa. Förutom Brandons egen resa finns det instruktioner på hur man kan göra en egen resa. Det är lite svårt när man är själv eftersom det fungerar ungefär som hypnos. Vilket jag också varit på för min mage för massor av år sedan. Dyrt som attan men jag blev mycket bättre. Fram tills i sommar alltså. Reiki har jag också fått två gånger. Det hjälpte första gången och jag utbildade mig då inom reiki så jag kan ge andra behandling om jag vill. Vilket jag aldrig gjort. Jag kör dock med reiki på mig själv varje dag. Hur som. Det finns ingen resan teurapeft inne i stora staden eller i närheten. Och även om det fanns kan jag ju inte åka dit eftersom jag knappt kan gå ut. Så idag har jag handlat igen. Jag som har köpstopp. Hrm. Men om det gör mig frisk så ser jag det som en nödvändig sak som jag får köpa. Ett band med inspelade instruktioner så man kan göra en resa själv hemma. Jag köpte även resan för barn. L är ett språkbarn. Minnet, talet och skolarbetet går mycket bättre sen vi började med Efalex. Tack Gunilla för tipset. =)
Idag har L fortsatt att vika pappersflygplan så nu har hon snart slut på ritpapper. =) Vi har även pysslat. Nu ska det ligga och torka tills imorgon då vi ska fortsätta. Jag använde mitt hemgjorda lim och det fungerar kanon. Nu var det papper och kartong vi pysslade med så som sagt var vet jag inte hur det fungerar på andra matrial. Hur gjorde jag limmet då? Jag blandade bara vetemjöl och vatten så det fick konsistens som tapetklister. =) Jag förvarar det i en tom barnmatsburk i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...