torsdag 11 april 2013

Indoktrinerad

Tror jag maken börjar bli. =) Han brukar bli sur på mig när jag pratar spartips och är anmält ointresserad av hur mycket jag brukar spara. Vi har alltid haft mer eller mindre dåligt med pengar fast båda två jobbat. Det gör att prat om pengar fortfarande är rätt infekterat. Häromdagen lånade vi en resväska av mamma och pappa som maken ska ha när han åker till S i USA. Det skulle vara hänglås på den så maken ska köpa ett TSA lås. Igår ringde blodcentralen som ville att maken skulle komma dit. Efter samtalet sa han men va bra då kan jag köpa låset gratis för presentkortet jag får för jag lämnar blod. =) Det är inte första gången han gör eller säger saker som sparar pengar. Jag säger ingenting, jag bara ler i smyg. =)
Fler svar på kommentarer. Nej vi köper inte den billigaste maten på allt. Det finns vissa saker som vi inte gillar bland dom billigaste då köper vi en dyrare sort. Wokgrönsaker, kaffe (alltid ekologiskt) och oboy till exempel. Oboy kan man göra billigt själv om man vill, men barnen P gillar inte den tyvärr. Annars blir det mycket billigare än köpt. Maten som vi har hemma har vi såklart betalat för men som till exempel korven, baconet och sommargrönsakerna så köptes det på Willys och ICA förra månaden och är med i dom summorna. Det enda som inte är med i priset är köttet som vi köper som köttlådor. Den kostnaden blir 1500 kronor på ett år om vi köper två fläsklådor. Hittills har vi köpt en eller två fläsklådor/år. Men i år ska vi byta ut den ena mot en nötlåda. Den kostar mer. Men jag vill ha högrev till biff med bambuskott sen finns det mer att grilla i den. Så om man lägger på köttet på våran maträkning så landar den på 2625 kronor/månad om vi köper två fläsklådor. Mindre om vi bara köper en. Mer om vi byter ut den ena mot nötlåda. Det går åt en och en halv/år så vartannat år köper vi två. Det är Bregott jag gör när jag skriver att jag gör smör. Jag har faktiskt gjort riktig smör när jag gick på hushållsskola ett år.
Idag har varit en aktiv dag. Jag har planterat phyisialis, cayenne, jalapenjo, basilika, oregano och rosmarin.  Vi är självförsörjande på örtkryddor och chili och jag tänkte vi skulle fortsätta vara det. Jag har tvättat fönstrena i sovrummen och bytt gardiner där. Vardagsrummet tänkte jag ta imorgon. Köksfönstret får vänta tills det är bytt. Jag har pluggat eutanasi.
Jag har bakat nya cupcakes. Min bytarkompis kom och fikade idag och vi böt blomskott mot ägg. Äggen ska jag få i omgångar. Hennes höns lägger inga ägg just nu så jag har massor av innestående ägg och får köpa ägg för tillfället. Igår böt jag också blomskott mot ull. Jag väntar på att en till ska komma och byta blomskott idag. Sen är det fler på kö men jag tror bara dom räcker till en eller två till efter den som ska komma idag. På bilden ovan är skotten jag böt bort mot ullen igår. Idag var det den vänstra och aloe vera.
Jag efterlyste glasburkar på bytarsidorna och jag och L var och hämtade en hög igår. Hon hade lagt ner två jackor till L också som vi fick, helt gratis utan byte. =) Sen hände något mysko. Hon undrade vad jag skulle ha burkarna till och jag svarade marmelad. Då undrade hon vilka sorter och jag rabblade upp alla. Då sa hon att jag kanske köper en burk av dig. Jag har inte sagt till någon att jag funderade på att sälja marmelad, gele och saft via Facebook. Underligt.
Jag lovade en bild på alla sakerna vi fick men gjorde byte av.
På posten kom det en massa gratis godis från Ekorrens ekologiska smågodis. Fått via Facebook. Sen är det ett måttband som jag fick gratis av Tailor store.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte att det var så konstigt att kvinnan du fick glasburkar av visste att du funderat på att sälja marmelad mm.
Det är säkert fler än jag som kopplat ihop din blogg här med din sida på FaceBook.
Du och jag är båda med i flera olika "köp, byt, sälj, ge bort"-sidor och visst kan jag då tänka (till exempel) - "Jaha, nu söker Susanne burkar till marmeladen hon ska göra. Hoppas att hon får tag på några."
Konstigare än så är det nog inte.
Gunny Bogren

Eva sa...

Hon undrade vad du skulle ha burkarna till, alltså visste hon inte. Du berättade sedan för henne att du ska göra marmelad. Då undrade hon vilka sorter och du rabblade upp alla. Först då sa hon att hon kanske köper en burk av dig. Vad är underligt? Hon visste ju inget?

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...