måndag 22 april 2013

Hushållspapper

Toapapper går det åt mer än hushållspapper. Rätt mycket faktiskt. Om det går åt 5 rullar/vecka. Jag har ingen aning om hur mycket det går åt men det brukar ligga minst 5 tomma rullar i pappersåtervinningen. Så jag räknar på 5 rullar/vecka = 260 rullar/år. Förut köpte vi alltid Lambi eller Serla nu har vi bytt till Edet. Lambi kostar då: 1081 kronor på ett år. Serla kostar: 1082 kronor/år. Edet kostar: 546 kronor/år. Då har jag räknat/rulle och inte/meter. Priset kanske blir annorlunda om man räknar/ meter. Ordinarie priser, ibland är det extrapris så då blir besparingen mindre. En besparing på 535 kronor/år som vi kan lägga på något roligare. Något som jag däremot inte har räknat på är hushållspapper. Det går inte alls åt lika mycket hushållspapper som det gör toapapper. 3 rullar/månad ungefär. Jag har inte tänkt på hushållspappret förrens häromdagen då jag läste en amerikansk sparsida där hon som har sidan skrev att dom gör av med 2 hushållsrullar/år. Vi gör alltså av med minst 12 gånger fler rullar. Hon hade trasor till allt som hon torkade med. Lite nyare trasor till renare jobb och när trasorna var utslitna använde hon dom till skitiga jobb innan hon slängde dom. Hon gjorde trasorna av utslitna kläder, handdukar, lakan etc. Jag har slutat att använda hushållspapper när jag tar upp saker ur slasken, då använder jag alltid slaskskrapan. Jag har även slutat använda papper när jag ska torka upp spill, då använder jag disktrasan. Det som jag använder papper till är att torka upp Skutts olyckor från golvet. Han är rumsren men får lös mage ibland och hinner då inte in i buren. Han är ute hela dagarna och är bara instängd i buren på natten. Sen snyter vi oss i papper med. + att vi torkar munnen och händerna när vi äter kladdig mat eller plockmat. Näsdukar har jag gjort massor av makens utslitna skjortor så jobbet där är att få familjen att ta en sån istället för papper när dom snyter sig.
Tygservetter har vi massor så jobbet där är att ta fram dom istället för rullen när vi äter. För att vi ska komma ihåg att använda tygservetter vid maten har jag ställt fram några av dom på bordet. Skutts olyckor tänker jag fortsätta använda papper till. Om vi drar ner på antalet hushållsrullar är det inte bara av ekonomiska skäl utan främst av miljöskäl. Tänk va mycket träd som huggs ner för att vi ska få en bit papper som vi använder en gång och sen slänger.
Marika kommenterade att min älsklingstejp finns att köpa i Sverige. Så jag skrev till 3M som är dom som säljer scotch tejp i Sverige för att höra var man kunde köpa den. Enligt dom gick den inte att köpa i Sverige men dom skickade 3 paket helt gratis till mig. =) Tack för det. =) Den tejpen är som limpistolen, det är lätt att bli beroende. Jag vann även ett bloggpris för mitt inlägg om Gotterian. Så en påse med godis kom med posten idag. Jag fick även svar på proverna dom tog på min tarm och det var normalt. Så det var ju skönt. Nu väntar jag bara på bedömningen av tryckmätningen och phmätningen. Att jag har en extremt sur mage blev ju konstaterat men vad som ska göras och bedömningen av läkaren är kvar.
Sen efterlyste jag en trasmatta till altangolvet och fick svar. Hon ville ha lpskivor för den och maken som tog bilen till jobbet för att åka till Biltema direkt efter jobbet skötte bytet. Hon ville ha svenskt så hon fick Magnus Uggla och Ulf Lundell. Vi har massor av skivor som vi aldrig lyssnar på. Förut var det för att vi inte hade någon fungerande skivspelare (vi köpte en begagnat) nu är det för man aldrig tänker på det. Mattan är lite för lång och smal så jag ska nog sy om den så den blir kort och tjock istället. Eller om den får vara som den är. Fler mattor behövs i alla fall. L blev jätteglad över att det ska ligga en matta på altangolvet för hon är livrädd att få stickor.
En bok till är utläst till min kurs. Fem sidor av sex är nu skrivna. Bara 2 böcker kvar. Jag kom nämligen på att den sista boken är till nästa delkurs som ska vara inne om 2 veckor till.

3 kommentarer:

Marika på Odlingspyssel sa...

Kruxet är att det var sambon som köpte tapen till mig för något år sedan, jag fick den i min paketkalender (jag är inte 5 år gammal, utan tjugofemton) Jag har pressat honom under dagen och det nya budet är att tapen köptes på Svanströms. (hur som helst har vi ju köpt den i Sverige så det är ju fel att den inte går att köpa här)

Anonym sa...

Jag köper nästan alltid toalettpapper och hushållspapper som är tillverkat av återvunnet papper!
Jag har som du Susanne en krånglande mage och pendlar mellan diarré och så svåra förstoppningar att jag går sönder och blöder. Det går alltså alltid åt mycket toalettpapper hos mig. Jag lever ensam (men har ofta & länge barn & barnbarn här) och det går i snitt åt en normalstor toalettpappersrulle per dag.
Att torka så mycket som möjligt med trasa (som går att tvätta i minst 60 grader) är en självklarhet. Tygservetter till händer & mun glömmer jag ofta bort att man kan ha!
Tygnäsdukar - njaa. Om man bara ska torka bort lite svett ur pannan - OK, men att snyta dom fulla med snor och sedan stoppa ner dom i fickan igen det klarar jag bara inte.
Gunny

Anonym sa...

Glömde skriva att jag tycker att det är en toppenidé med en "gör jämt för att spara pengar"-lista!
Gunny

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...