lördag 27 april 2013

Gjort ännu mera plats i frysen

Idag har maken haft en aktiv dag. Han och M gick upp halv 9 imorse för att åka till ICA klockan 9.00. Den vanliga månadshandlingen. Gick på 789 kronor och 14 öre. Förutom maten som ska räcka i 10/30 dagar så köpte dom maten till Valborg. Vi ska grilla då så potatissallad, mimosasallad, marsmallows och 4 1,5 liters dricka är köpta till det. Köttet som vi ska grilla köpte dom också se nedan. Korv med. Korvbröd har vi hembakade i frysen. Maten i april i familjen P har gått på 2512,53 + en extrahandling på 113,50 till M:s kalas. Colan som jag böt till mig rök igår. =) När dom ändå var där köpte dom frimärken och ny kolsyrepatron till soda streamen. Dom åkte också och hämtade ett paket till mig. Sista stoppet var köttaffären med kött från glada närproducerade djur. En nötlåda inhandlades där. Lådan kostade 1295 kronor och innehåller då 3 kilo nötfärs och 7 kilo köttbitar. Färsen räcker 6 gånger för oss. Köttet räcker till i höst eller året ut. Vi har fortfarande lite fläsk kvar från fläsklådan vi köpte 1 december 2011. Bra med sökfunktion. Tack för tipset Esbe. =) Jag som skrev att vi köpte köttlådorna 2 - 3 gånger/år. En/ 1,5 år blev det visst. När dom kom hem böt dom bromsar på M:s bil. På eftermiddagen var maken och L till kusinen på kalas. Där hämtade dom även två brädlappar som ska bytas ut mot dom ruttna benen på våran "nya" trädgårdsmöbel.
På ICA "köpte" maken och M en flaska tvättmedel gratis som jag ska prova via smartson.
Själv har jag ägnat mig åt mer frysrens. Igår när jag stuvade om i frysarna märkte jag att ostpåsarna och brödkantspåsarna var fulla. Så jag har gjort ströbröd och riven ost av dom idag. 2 liter ströbröd blev det av gamla brödkanter som jag sparat i frysen.
Jag är med på diverse sidor på Facebook för att få del av erbjudanden och annat. Imorse såg jag på en av sidorna att man skulle hålla utkik efter en tävling om en ice creme maker. Inte då själva glassen utan strutarna. Det fick mig att börja tänka. När vi äter glass äter vi den oftast i skål. Om L vill ha glass på dagen får hon strutglass som vi gör själv av glass i en 2 liters kartong och köpta strutar. Blir billigare och mindre skräp än glasspinnar. Om jag då gör strutarna själv blir det mindre skräp men blir det billigare? Jag har ett rånjärn som jag fick ärva efter mamma så jag behöver inte köpa/vinna makern. Om jag gör rån i den håller dom sig då eller måste man äta alla på en gång eller frysa dom? Hm måste nog kollas upp.
L har ägnat en del av dagen åt att ge sig katten på att lära sig vika pappersflygplan. Hon fick ett av en kille i klassen igår. Och nu klarar hon det! Nu har vi pappersflygplan så vi klarar oss ett bra tag. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...