tisdag 16 april 2013

Experimenterar igen

Lite svar på kommentarer igen. Jag har blivit testad för både gluten och laktos men det visade ingenting. Sen kan provet visa ingenting och man kan ha intolerans ändå. Då får man köra med uteslutningsmetoden.
Jag håller på och experimenterar igen. Nu är det handdiskmedel. Vi kör alltid med en stor flaska Yes och den kostar 36,90. Det jag gör själv kostar 1,50/flaska men då blir det halva mängden mot Yes. Så 3 kronor. En besparing på 33,90/flaska diskmedel vi gör av med. Det är fortfarande på experimentstadiet så hur jag gör kommer när den är mer testad. Den blev väldig rinnig men tog bort den svarta randen i potatisgratängformen. Men eftersom den är så rinnig är risken att det går åt mer diskmedel än det brukar så besparingen blir mindre. Fortsättning följer. M fyllde ju år igår och då får man bestämma mat. Så istället för pasta och tomatsås blev det fläskfilé med potatisgratäng. Mamma köpte grädden till den när M skjutsade henne till en handling. Allt annat fanns redan hemma. Det stod i någon tidning jag läste att Råd och rön testat vilket som var billigast. Att diska i diskmaskin eller att handdiska och skölja i balja. Full diskmaskin vann. Jag hittar tyvärr varken tidningen eller testet.


Maken har kommit på att det hädanefter blir hemgjorda tårtbottnar till kalas. Tårtbottnar som han får dela på. Han får dom sneda och vinda men jag får dom ännu mer sneda och vinda. Så nu har maken kommit på att vi skulle behöva ha en tårtskärare. Han vägrar dock betala nästan 150 kronor för den, han sökte på nätet, när det finns in på IKEA för 49 kronor. Tyvärr då inte i våran stad. Men IKEA ska bygga ut så maken skulle vänta med att köpa den tills dom byggt ut och blivit ett fullsortiment varuhus. =) Eller så skulle han försöka göra en själv. Pianotråd pratade han om. Gitarrtråd tyckte jag men han ville inte sno tråd av tjejerna. Bilden har jag lånat från IKEA.
Bybiblioteket var öppet och 3 av mina reserverade böcker hade kommit.
Pelargonerna är upptagna ut källaren och ska få vakna ur sin vintersömn.
På posten kom det ett par stödstrumpor som jag ska testa för vårdväskan.
För att kolla hur bra dom är mot svullna ben så har jag en stödstrumpa på ena foten och en vanlig strumpa på andra foten.
På posten kom det även en gratis inpackning och 50 kronor från ICA. Jag reklamerade en väldigt benig allaska pollock file.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min dotter köpte en tårtskärare,den fungerar inget vidare. Tårtbottnarna är för hård i kanten. Gunilla

Åsa sa...

Jag håller med ovanstående, har en tårtskärare och det är minst lika jobbigt att få till jämna bottnar med den!
Är det så att du vill kan jag skicka min tårtskärare till dej så du kan testa, det är IKEAS och den ligger bara hemma och skräpar i en hylla.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...