onsdag 20 mars 2013

Veckans sparade pengar

Mina spartips börjar så smått synas när räkningarna droppar in. Bensinen är billigare än februari förra året. Elen med. L och jag har gått till skolan nästan alla dagar och jag har eldat kalla dagar. Stängt av elvärmen och en massa andra små elsparande saker. Inte så många räkningar har droppat in mot vad det brukar göra. Mer pengar kvar på kontot har jag också. Brukar vara en massa dagar kvar när pengarna är slut. Nu var det massor av pengar kvar när dagarna var slut.

1 Gjorde små kort till min fotokula av L. Blev över halva fotopappret kvar som jag sparade tills nästa gång jag ska göra små kort.

2 Åt fläskben med hasselbackspotatis istället för kycklingvingar med ris och sparade mer än 27 kronor.

3 Gjorde flera saker samtidigt i ugnen för att spara el.

4 Klippt maken och sparat in ett frisörbesök.

5 Handlat mat för 10 dagar för 886 kronor, då är viss påskmat med.

6 Börjat använda min deosten.

7 Planterat chilisar av torkade frön från hemodlade frukter.

8 Kör disk- och tvättmaskinen fulla på ekonomiprogrammet.

9 Hänger all tvätt istället för att torktumla den.

10 Gjorde hemgjord kola av kolasåsen som blev över från L:s filmkalas.

11 Hade med tygkassar till handlingen.

12 Stängt av alla apparater på standby knappen eller direkt på grenkontakten.

13 Kokat vatten till te och hälften av pastavattnet i vattenkokaren.

14 Häller vattnet som blir över i vattenkokaren i vattenkannan.

15 Kokar potatis och ägg på eftervärmen på spisen.

16 Lägger stenar på locket när jag ska koka saker så det blir som tryck-kokar effekt och det kokar upp snabbare.

17 Diskar övrig disk i diskhon och sköljer den i balja.

18 Drar ner persiennerna kalla nätter för att spara el.

19 Eldat kalla dagar för att spara el.

20 Tvättat golv och toaletter med olivoljetvålen.

21 Gjort ny ringblommesalva och använder den nu som handkräm. Jag har handkräm kvar med ville prova den så jag vet om den fungerar. Den fungerar bättre än handkrämen och mina nariga händer är nu ett minne blott.

22 Släckt lampor i rum vi inte är i.

23 Gjort nya groddar och skott.

24 Diskat ur använda plastpåsar.

25 Sålt L:s urvuxna kläder för 800 kronor. Har även sålt en bok på Tradera.

1 kommentar:

Änglajord sa...

1211edoctcoHalloj!

Tack för all underbar inspiration du ger på din blogg! Du är helt fantastisk!
Jag blir så peppad och får så många bra tips! Det har bla resulterat att jag och min man idag lagt ut massor på blocket, saker som bara blivit liggandes!
Tack! Karin.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...