onsdag 13 mars 2013

Inlägg 1700 - jösses

Fick en kommentar från anonym om att 8 - 10 kvällar inte var någonting och att jag borde klara av att jobba det. Problemet när man jobbar på timmar är inte om man klarar av att jobba antalet kvällar (vilket jag fixar lätt - jag går mer kvällar/månad på mitt schema nu). Problemet är om man får antalet kvällar. Dom flesta tar in bemanningsföretag och inte timanställda.
Marika kommenterade om att man måste söka fritids om barnet går på mellanstadiet. Det var något som jag inte visste. Men L har som jag skrivit förut särskilda behov så om vi lämnar in en ansökan om fritids så blir den med största sannolikhet beviljad. Men även om vi slipper fritidsavgiften och väljer att L ska vara hemma själv dom timmarna som jag och maken jobbar så kommer det att tillkomma andra utgifter om båda jobbar dag. Jobbet där jag blev placerad går det inga bussar till så jag måste då ta bilen till jobbet varje dag. Så bensinen kommer att öka. Beroende på hur mycket och hur jag jobbar (jag vet ingenting bara att när jag börjar jobba igen ska jag jobba dagtid) så hinner/orkar jag kanske inte baka allt bröd själv, laga all mat från grunden och så vidare. Så matkostnaden kommer säkert att öka. Vi kanske inte har tid att handla i flera olika affärer för att få dom lägsta priserna. När det ska handlas idag tar maken bilen till jobbet och handlar direkt efter jobbet. Han jobbar inne i stora staden och alla mataffärer ligger inne i stora staden så då sparar vi bensin. Mitt nya jobb ligger ännu längre ut från stora staden än vad byn som vi bor i gör. Om jag jobbar måndag - fredag som maken gör och ska sköta handlingen efter mitt jobb så måste jag först åka till byn och sen in till stora staden. Vilket gör att bensinen kommer att öka. Det här är bara rent hypotetiskt. Jag har som sagt var ingen aning om hur dom har tänkt att jag ska jobba. Jag kanske har massor med ork att fortsätta göra alla ekonomiska saker. Men som sagt var drömmen för både maken och mig är att vi ska klara oss på en 75% lön. istället för dagens 147% lön.
Jag söker efter nya spartips hela tiden. Ibland är dom så bra att jag fortsätter att göra dom. Ibland är dom mindre bra och jag fortsätter inte göra dom. Ibland kanske det var något som var bra som jag började med men sen kommer jag på något annat bättre och börjar göra det istället. Jag har på en sida med billig mat sett att man ska äta fläskben. Så sålde en affär billiga fläskben och M som jobbar där köpte 1 kilo till oss. 9.90/kilo. Vanliga priset är 12.90/kilo så inte så ruinerade det heller. M sökte efter recept på goggle efter att jag bett honom köpa det och sa att fläskben var fattigsmansmat som hade blivit restaurangdyrmat. Jag tänkte glasera dom ungefär som jag gör med revbensspjäll och kyckling. När maken hörde det tyckte han att vi kunde ha det som lördagsmysmat istället för kycklingvingar. Kycklingvingar kostar 39.90/påse och det går åt en hel påse. Nu vet jag inte hur mycket fläskben som går åt men om vi räknar på ett kilo där med så kostar det 9.90 eller 12.90. En besparing på 27 kronor varje gång. =) M skulle köpa hem mer fläskben idag för både han och maken blev helt begeistrade i fläskben. =) Bilden har jag lånat från recept.nu.
Glömde lite saker som finns i våran trädgård. I en stor murbrukshink har vi pepparmynta, i en annan stor murbrukshink har vi oregano och i en stor kruka har vi örtkryddor.
Får se hur det blir med min tarmröntgen på fredag. Jag fick åka upp till skolan och hämta L med huvudvärk och illamående. Hon somnade direkt när vi kom hem. Men vaknade och spydde ner hela köksgolvet och sig själv. Nu sover hon igen efter en rejäl rengöring.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...