torsdag 28 mars 2013

Gratis blev inte gratis

Vi har två lekland inne i stora staden. Det dyra stora leklandet som finns på andra orter i Sverige med. Sen det lilla nästan lika dyra leklandet som fanns redan innan det stora leklandet byggdes. Det lilla leklandet har en klubb som man kan gå med i. Förut fick alla barn som var medlemmar i klubben gratis inträde jämt så vi gick med. Medlemskapet var gratis. Det har dom tagit bort nu. Nu är det gratis inträde ibland. Hela påskveckan var ett sånt tillfälle. Så L och jag styrde bilen dit på förmiddagen. Tillsammans med hela stora staden. Det var smockfullt med människor och inte ett enda bord ledigt. Så jag som hade tänkt sjunka ner i en god bok fick gå runt med L. Men så hittade vi ett bord i ena kanten av lokalen. Alla andra bord står precis vid ingången. Så där satte jag mig. Jag och L var då hungriga och L behövde energipåfyllnad sa hon. vi hade varit där i nästan 1 timme då. Så vi köpte två festisar och två korv med bröd. 60 kronor. =( Det är fikat dom tjänar pengar på helt klart.

Maken gick till Clas Olsson och köpte energimätaren. Han blev medlem i klubb Clas och fick 10% rabatt på köpet. =) Den är nu installerad och maken springer dit och tittar flera gånger i timmen. Det stod på kartongen att den kunde spara 20% av elförbrukningen men jag säger som jag alltid säger. Det beror ju på vad man har för elförbrukning till att börja med. Det vore jättebra om vi kunde sänka våran förbrukning med 20% bara genom att installera mätaren och bli mer medvetna. Men eftersom vi redan har låg förbrukning och redan är medvetna tvivlar jag starkt på det.
 På kvällen har maken och jag varit ute på äventyr. L ville vara hemma själv så det var hon. Hon ringde 4 gånger och undrade vad vi gjorde och om hon fick ta ett äpple. =) Men hon klarade av att vara själv. Det är inte första gången hon är hemma själv. Vi var på köp, sälj och bytrunda. Först köpte vi ridskor utan foder till L. Hennes fötter passar bättre i ridskor än ridstövlar. Jag efterlyste ett par och fick ett par nästan nya för 100 kronor. Nya kostar mellan 300 och 700 kronor.
Andra stoppet var vinglas. Maken har köpt vinställ som sitter i taket till baren och vill ha vinglas där. Han hade tänkt att köpa dom på Ikea. Vi fick 12 vinglas och 6 dricksglas för en 1,5 liters colaflaska. Sista stoppet var ett sälj. Vi sålde L:s urvuxna ridbyxor och den gamla säkerhetsvästen för 200 kronor.
Boken jag läste på leklandet var Green, cheap and happy. Det ska bli mitt nya motto: Grön. Snål och Glad. Lite nya spartips har jag fått. Sen skulle man skriva en lista och lägga i väskan. Det syns dåligt vad det står men det står:
Hur mycket kostar det? Väldigt mycket 10 p. Mycket 5 p. Lite 0 p.
Är det begagnat? Nej 10 p. Ja 0 p.
Går det är återvinna? Nej 10 p. Ja 0 p.
Räkna ihop poängen. Blev summan:
0 poäng: köp den.
10 poäng: gör som du vill.
20 poäng eller mer: köp den inte, spring därifrån om du måste för att förhindra köp.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...