fredag 8 mars 2013

En god vana

Förra terminen hade L i läxa att läsa 10 minuter högt varje kväll. Vi läste då några av Älvböckerna. L har flera stycken och tycker dom är bra. L och jag mös ihop oss under en filt i sängen och hon läste för mig. Det var en skön stund på dagen som både L och jag uppskattade. Efter jullovet när den sista boken var utläst blev det nya läxor och vår sköna vana försvann. Nu har jag dragit igång den igen.
Vi läser nu högt för varandra. Varannan dag är det jag och varannan dag är det L. Vi myser ihop oss i sängen och läser ett kapitel om dagen. Boken vi läser nu fick L igår. Galoppmysteriet i serien LasseMajas dektektivbyrå. L gillar den och tycker den är spännande så jag ska låna hem fler i serien från biblioteket när den här är utläst.
En massa maränger är gjorda till L:s filmkalas imorgon.103 stycken närmare bestämt. Dom ska vara rosa men jag hade nog i för lite färg.
Ikväll ska L på discokalas igen. Vågtången är invigd och nytt silverglitter är köpt. Festkläderna är dom hon fick igår av S och L är stolt som en tupp och tycker hon är vacker som en prinsessa. =)
Våran Coop butik finns nu nästan inte mer. Hyllorna gapar mer och mer tomma så någon storhandling går det inte att göra där längre. Så det enda vi gör är hämta paket så länge som postservicen nu finns kvar. Coop ska bytas ut mot Citygross. Där har jag handlat tre gånger tidigare och har ingen aning om vad som är billigt och vad som inte är det. Maken har gjort första storhandlingen där idag. Han handlar sakerna som vi brukar handla på Coop i första hand sen kollar vi priserna efter hand. Så om maträkningen håller sig lika låg/ blir högre/lägre ska bli spännande att se när mars är slut. Handlingen på Citygross gick på 822 kronor och då köpte vi lite saker till L:s filmkalas imorgon också. Sen köpte vi 2,75 kilo färs på extrapris och 5 pizzor för 5 kronor/styck. Bland annat.

Innan handlingen var han och hämtade en massa kapsyler som jag efterlyste. Jag ska ha dom att räkna multiplikation med L tänkte jag. Det blir lättare att förstå om hon ser det framför sig.
Vi har dom räkningarna som går som autogiro eller e-faktura. En av anledningarna till det är att slippa betala faktureringsavgift. Avgiften brukar vara mellan 20 - 50 kronor/ faktura. Det är upp till företaget som skickar ut fakturan att bestämma. Vissa företag tar ingen avgift alls. Vissa företag tar ut avgiften fast man betalar med autogiro eller e-faktura. Det var något nytt som jag inte hade en aning om. Dags att kolla igenom alla autogiron och e-fakturor. Helt sjukt att man måste betala för att betala. Faktureringsavgifter kan kosta upp till 2600 kronor/år för dom fasta utgifterna som el, tv, telefoni, bredband och andra återkommande räkningar. Sen tillkommer avgifterna för dom andra räkningarna som inte är fasta.

1 kommentar:

Marika på Odlingspyssel sa...

Ett tips från mig som mattefröken är att verkligen verkligen poängtera att multiplikation är upprepad addition. När dottern inser att istället skriva (och räkna) 2+2+2+2+2=10 kan man räka 5 gånger 2, alltså att ta 2 fem gånger.

Fråga gärna om du vill ha hjälp. Jag hjälper till om du vill.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...