lördag 23 mars 2013

Earth hour och Budapestrulle

Sara ville ha recept på Budapestrullen.
6 äggvitor
3 dl strösocker
50 gram hackade hasselnötter (skulle vara 100 gram)
Fyllning:
2,5 dl vispgrädde (skulle vara 5 dl)
hallon och blåbär
Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd försiktigt ner socker och nötter. Bred ut i en långpanna med bakplåtspapper under. Grädda i 175 grader i 20 minuter. Låt kallna helt. Vänd på rullen med hjälp av ett nytt bakplåtspapper. Dra loss det övre pappret. Vispa grädden och blanda i hallon och blåbär i grädden. Jag brukar alltid blanda i lite vaniljsocker i den vispade grädden för det smakar mycket godare.  Går bra med annan frukt eller bär med. Stod clementinklyftor i receptet. Bred ut grädden över hela kakan men lämna lite längst ut så det blir lättare att rulla ihop. Rulla ihop rullen och lägg skarven neråt. Garnera.
Ikväll är det earth hour och det ska såklart firas. Med hemgjord chokladpudding (inte gjord av pulver) och massor av tända ljus.
Lite nya saker är sålda idag. Kläder som jag inte tyckte L passade i och som hon redan hade. Morgonrock och regnjacka till exempel. Sålda för 150 kronor. Maken åker snart till USA och våra sparpengar gick åt till det. Det går åt mer pengar än dom sparade så vi försöker spara mer pengar än vanligt för att dom ska gå till hans resa. Vi har en avbetalning på lagning av bilen och mitt visa kort som jag också betalar av på. För att kunna betala av dom och ändå ha pengar över till resan går mina försäljningar till avbetalningar just nu. Tråkigt eftersom jag vill ha dom till att köpa penga/miljöbesparande saker för. Men om vi slipper ta lån till makens resa så är det ju en pengabesparing också. 5500 kronor är dom på tillsammans. 1100 har jag sålt för hittills. Jag väntar dessutom på två försäljningar till på 550 kronor. Sen sitter checken på 700 kronor fortfarande och stirrar på mig på kylskåpet. Hoppas kunna åka till banken nästa vecka och lösa in den. Dom pengarna ska då också gå till avbetalningar. Ju fortare dom försvinner ju fortare kan jag spara till roligare saker. Har massor med saker som jag vill ha. Dom kostar tyvärr massor så kommer att ta tid. En ny ytterdörr. Den gamla läcker en del. Ett draperi i form av en filt hänger för men det fångar inte upp allt läckage. En ny källardörr. Läcker som ett såll trots draperi och en extradörr. Solartube på båda toaletterna helst. Ett ftx aggregat. En avfallskvarn (om kommunen ändrar sig och det blir tillåtet att installera en). En ny varmkompost. Den ena har gått sönder tyvärr.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...