lördag 16 februari 2013

Maken fixar och jag grejar

M:s nattduksbord har varit sönder ett tag. Ena hjulet har lossat och när M drar ut lådan vickar hela bordet och allt ramlar. Jag funderade på om jag skulle söka efter ett nytt på bytarsidan. Maken har försökt att laga det utan att lyckas.
Men idag försökte han laga det igen och lyckades laga det. =) Säger som jag brukar. M är glad för hans nattduksbord är helt. Jag är glad för jag slapp köpa ett nytt och miljön är glad för vi slapp slänga det. När jag sydde örngotten igår märkte jag att det inte går att sicksacka längre. Maken som kan fixa det mesta kollade på den men tyvärr kan han inte laga den. Så den måste lämnas in till en reparatör. =( En ny symaskin kostar multum så jag hoppas det inte blir för dyrt att laga. Har ingen aning om vad en lagning kostar eller vad en begagnad maskin kostar heller. Jag fick symaskinen av min morfar när jag gick min sjuksköterske utbildning och praktiserade på lasarettet i hans stad. Så den är nog 25 år gammal. Så det kanske är dags för en service om inte annat.
En hemgjord tårtbotten är gjord till makens kalas.
Igår hade maken bilen och gjorde lite ärenden efter jobbet. Han lämnade bland annat en påse full med kläder i storlek small som jag rensat ut bland L:s växa i kläder till en bytarkompis till mig vars son behövde nya kläder. Sen åkte han till Willys. Jag har blivit Willys + kund och den hör veckan fick + kunder köpa ost för 25 kronor/kilo. Tyvärr var det en ost/skalle som gällde så besparingen blev bara 56 kronor mot ordinarie ostpris. Nu kanske någon tycker att vi har väldigt mycket ost hemma men ost går jättebra att lagra hemma. Om man köper ost och lagrar en längre tid hemma så blir osten en lagrad och därmed dyrare ost. Lagrade ostar är såna ostar som har legat länge och väntat på ostfabriken innan dom skickas iväg till försäljning så lagra ost kan man göra själv hemma och tjäna en rejäl slant om man gillar lagrad ost.
Städningen till makens kalas är avklarad så jag hann inte med att baka något soppbröd idag så det fick bli bakmaskinsbröd till soppan. Smakar helt okey. Godast nygräddat fast det är ju dom flesta bröd.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...