söndag 17 februari 2013

Frysrensningskalas a.k.a mantagervadmanhaverkalas

Jag bakade ju två sorters kakor till makens kalas häromdagen. Mördegshjärtan som jag gjorde på degen som blev över när jag gjorde alla hjärtans dags tårtan. Sen tänkte jag göra nötkakor. Min pappa gillar nötkakor och det var länge sedan jag gjorde dom. Jag hade inga nötter men tog mandlar istället. Sen vet jag att man inte ska vispa maräng igen efter att den blivit hård men jag gjorde det ändå. Så mandelkakorna flöt ut på plåten och smaken blev misslyckad maräng. Jag fick kasta dom i komposten. =( Jag tappade då sugen att göra fler kakor. En kaksort gör inget kalas så det fick bli ett frysrensningskalas eller ett man tager vad man haver kalas.
Lussebullar kvar sen i julas. En halv sockerkaka kvar sen min bytarkompis var här och fikade. Hallongrottor som jag skulle göra alla hjärtans dags bakelser av men jag gjorde tårta istället. Mördegshjärtana.
Vi gjorde även chokladbollar. Rullade i glitterströssel för lite mer kalaskänsla.
Maken är ett stort fan av Ice road truckers. Han fick hela serien på dvd av mig och L i julklapp och har suttit och sett alla avsnitt flera gånger. =) Jag specialbeställde en Ice road truckers tårtbild till hans tårta. För att spara in frakten beställde jag pappas, L:s och M:s tårtbild också.



Presenterna gick i barens tecken. Av oss i familjen P fick han ett kylskåp att ställa inne i baren. M fick han ju baren i förskottspresent av. Av svärmor och svärfar fick han ölglas, whiskeyglas, en spegelvägg att sätta i baren och en flaska whiskey. Av mamma och pappa fick han tofflor och en slant. Maken har alltid tofflor på sig inomhus och sliter tofflor som bara den. Hans senaste par gick sönder för ett bra tag sedan och han har sedan dess gått runt med helly hansen sockar inomhus. Av sin syster med familj fick han en fiskrensarkniv och flugor till flugfiske. Maken har nämligen blivit medlem i en fiskeklubb som har en massa privata sjöar med ädelfisk där man mest flugfiskar. Bilden har jag lånat från Elgigantens hemsida, det var där jag köpte kylskåpet.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...