fredag 15 februari 2013

Fortsättning följer

Ibland när maken och/eller jag håller på med ett projekt som inte är färdigt än så brukar jag skriva fortsättning följer. Ibland när jag läser andras bloggar står det något liknande men sen brukar aldrig resultatet komma. Vilket kan vara enerverande för jag vill veta om det gick eller inte eller hur det smakade eller vad det nu gäller. Men jag har märkt att jag gör likadant ibland. Glömmer skriva fortsättningen/resultatet. Ibland beror det på att jag helt enkelt glömt bort det och ibland beror det på att resultatet inte blev det önskade. Det kan i och för sig vara bra att skriva saker som inte blir bra så att andra inte behöver göra samma misstag. Men vissa saker kanske inte var bra för oss men kan vara bra för andra.
Idag kommer i alla fall en fortsättning. L:s matlåda är rejält sliten. Drickaflaskor har hon en hel del men när sirapen var slut kom jag och tänka på när jag var liten. Då fanns inga speciella flaskor att dricka ur utan man fick saften på picknicken i en urdiskad sirapsflaska. Det var då idén föddes.
Vi tog bort den gamla bilden på matlådan med aceton och fick då en vanlig vit låda. Jag och L letade reda på en hästbild på goggle som jag skrev ut. Vi har en laminatmaskin som vi köpte på rea på ÖB för länge sedan så jag laminerade bilderna. Sen använde maken superlim och limmade fast bilderna på flaskan och matlådan. L blev jätteglad. Jag blev också jätteglad för jag slapp köpa en ny matlåda. Miljön blev också glad för vi slapp slänga en utsliten väl fungerande matlåda.
Jag har även roat mig med att rensa bland M:s kläder. Han gör det aldrig och när jag gör det brukar han hålla hårt i dom utrensade kläderna så det brukar sluta med att dom hamnar i lådan/garderoben igen. Den här gången lät han mig ge bort vissa av kläderna. =) Jag fick till och med uppdraget att sälja några av dom. =) Så lite saker är utlagda på säljsidorna. Blev några av mina kokböcker också. Har massor som jag aldrig tittar i.
Apropå utsliten så är M:s ena örngott så slitet att man ser kudden igenom tyget. Mitt örngott lagade jag häromdagen för det hade slitit hål. Så idag har jag sytt 3 nya örngott. Jag använde ett utslitet bebispåslakan som jag sparat. Ett lakan som jag köpte för massor av år sedan och sydde spöken av en del.  Ett lakan som barnen P fick sätta sina hand och fotavtryck på. L hade det som överkast när hon var liten. När hon fick ärva S hästöverkast blev överkastet draperi i dörren mellan lekrummet och hobbyrummet. Det finns ingen dörr där. En bit klippte jag bort för det var för stort. Den biten är numera örngott. Det lönar sig att spara på allt. =)
Sen har maken varit och hämtat ut mitt pris som jag vann för mitt recept på surdegslimpa på Baka.se. Receptet på tårtan vi åt igår har jag också lagt in där. Fast där är det smördeg i receptet istället för mördeg. Jag använde mördeg för jag skulle göra småkakor av resten.

1 kommentar:

Sandra sa...

Det var ju väldigt bra ide med matlådan och flaskan. Det blev fint hoppas att det håller länge.

Roligt med bakvinsten, lite nya osrters baksaker ser det ut som.

Sandra

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...