fredag 1 februari 2013

Engångsartiklar nej tack

En sak som kan kosta lite i investering men som sparar pengar (och ger minskade sopor som ger lägre soptaxa) är att byta ut alla engångsartiklar mot hållbarare alternativ. Vi har bytt ut alla våra engångsartiklar som går att byta ut. Jag letar efter alternativ på dom som är kvar. Dom som jag kommer på just nu är:
Tygservetter. Vi har 5 olika sorters tygservetter. 3 av dom är linneservetter som jag ärvt. Jag har färgat några gula och några röda för att ha till jul och påsk. Dom oranga är sydda av billigt orange tyg.
Evighetsfilter.
Menskopp och tygbindor.
Rengöringspads i tyg.
Bakplåtspapper i teflon.
Diskborste som har livstidsgaranti.
Näsdukar i tyg av makens gamla skjortor.
Disktrasor i lin.
Tallrikar och glas i hårdplast vid utflykter.
Vanliga bestick vid utflykter.
Muffins/bullformar i silikon.
Tårtpapper i silikon.
Gjort egna bivaxpapper av gamla diskhanddukar som jag använder istället för plastfolie.
Jag kommer att fylla på listan var efter saker byts ut eller som jag kommer på dom.

1 kommentar:

PJAK sa...

Hmm har nog bara mensskydd i engångs artiklar, Brúkar hitta väldans söta små näsdukar på loppis så engångs sådan är bara när det är kris. Trasor av olika slag har alltid varit kokbara hemma. Mest för jag är uppvuxen med detta. Visste inte att jag sparade på detta vis :)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...