tisdag 8 januari 2013

Växt 2 cm

Jag har alltid varit 163 cm lång. Idag skulle jag till labb och ta leverprover. Det var tydligen ordinerat längd och vikt också. Jag hade sagt till läkaren att jag hade gått ner i vikt. Vilket jag hade, jag hade gått ner 5 kilo. Idag hade jag gått upp igen, får skylla på att jag inte har mått illa på ett tag och har roat mig med att äta upp julgodiset, lussekatterna, mandelmusslorna och osten och kexen jag fick av mamma och pappa i julklapp. Jag hade även växt 2 cm på längden. Jag är numera 165 cm lång. Jag trodde man krympte när man blev äldre.
Jag har en lista som jag skriver upp allt som finns i frysen. Det är för att veta när jag behöver baka eller köpa en viss sorts mat. Det är också för att jag ska kunna planera matsedeln utifrån listan. Oftast glömmer vi att fylla i eller ta bort när vi lägger till eller tar ut något ur frysen. Så listan stämmer inte alltid. Det kan stå att det ska finnas 2 falukorvar men när man kommer och ska hämta en så finns det ingen. Eller så kan det stå att det är slut på bacon så man köper nya och när dom ska frysa märker man att det redan fanns 4 bacon. Fryslistan har retat mig länge nu. Isen i två av frysarna (den tredje är själv avfrostande) har också retat mig länge. Det är ett sånt där tidskrävande tråkigt jobb som jag skjuter framför mig hela tiden. Men idag tog jag mig äntligen i kragen. Några saker som hade fått frysbränna eller som vi inte äter slängde jag i komposten. All is är borta och nu vet vi precis vad som finns i frysarna. När jag skrev inköpslistan för alla tre mathandlingar denna månad så planerade jag utifrån vad som fanns i frysarna. Så dom tre inköpslistorna tillsammans blev ungefär lika korta som en lista brukar vara lång. Det finns bland annat 70 liter bär i ena frysen så det är inte så konstigt att den är full. Jag vill att vi ska vara självförsörjande på saft, det är vi också. Vi har inte så mycket flaskor att all saft kan kokas samtidigt. I somras kokade jag väldigt mycket saft och investerade i nya flaskor. Så jag har inte behövt koka saft sen i september nu. Det finns fortfarande 18 flaskor saft kvar.
Häromdagen åt vi schnitzel (köpt som fläsklåda hos butiken som säljer kött från glada djur). Kött har vi också massor i frysen. Till schnitzeln åt vi rösti. Jag har inte gjort rösti på jättelänge och hade problem med att vända den, men den blev god.
Tisdag och öppet bybibliotek. Första dagen efter jullovet. Två av mina reserverade böcker hade kommit. När jag kom hem fick jag sms om att två till hade kommit, typiskt. Modemanifest och Adjö det ljuva livet blev det idag. Jag har även skrivit lite på kommentarerna som ska in på fredag. Vi ska bara skriva på ett av arbetena. Vi är tre stycken kvar i gruppen. Sen ska vi svara på kommentarerna innan nästa fredag. Vad som händer om ingen av dom andra två väljer att kommentera mitt arbete vet jag inte. Då har jag ju inga kommentarer att svara på.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...