fredag 11 januari 2013

Teflon och handling som blev shopping

I boken Förgiftad som jag lånade på biblioteket stod det bland annat om teflon. I Den onda bandankan som jag köpte och precis har läst ut (jag köpte den innan jul innan mitt köpstopp) står det också om teflon. Vi har 3 teflonkastruller.
Den som är värst ser ut så här. Men dom andra börjar också likna den här. Teflonet som har lossat från kastrullerna har hamnat i våra kroppar genom maten vi äter. Vi har haft stekpannor i teflon också men dom har jag slängt. Den här kastrullen har jag också slängt. Maken vill gärna ha två små kastruller som inte är teflon när han fyller mamma. Tack. Teflon blir en giftig gas när den värms. Om man hettar upp det för mycket bildas gasen så kanariefåglar som har varit i köket har dött av teflonförgiftning. Att teflon är en giftig plast har varit känt en längre tid. Få är dock medvetna om hälsoriskerna. Att giftiga gaser kan frigöras ur plaster vid brand är allmänt känt. Men att teflon även är en plast känner få till. När teflonen värms upp till 202 grader frigörs flertalet giftiga ämnen. Inte nog med att teflon är direkt hälsofarligt vid kontakt, det är även extremt långlivat och svårnedbrytbart i naturen. Den enkla och naturliga lösningen är att göra sig av med alla teflonprodukter som värms upp mot 200 grader och ersätter dem med till exempel gjutjärnsstekpannor och vanliga rostfria kastruller. Jag vill gärna ha en gjutjärnsstekpanna när jag fyller tack mamma. Teflon är i princip omöjligt att bryta ned i naturen, vilket är orsaken till att det nu hittats i kropparna hos bland annat isbjörnar i Arktis. En överhettad teflonpanna kan avge cancerogena ångor - även kallat teflonförgiftning. Det finns även studier som tyder på att fertiliteten kan sättas ned hos både män och kvinnor.
På tisdag åker S tillbaka till over there och det var lite saker som hon behövde handla före det. Så idag hade vi bestämt att vi skulle åka till det stora shoppingcentret på andra sidan stora staden. Jag som har mått illa hela förmiddagen tog en Lergigan innan och det funkade riktigt bra. Jag, L och S fick en riktig trevlig shoppingtur. Det var första gången jag handlat sen jag blev sjuk i september så det var skönt att komma ut lite. Vi köpte hygienartiklar på Rusta. Där köpte jag även lavalampan på bilden. Vi hade en lavalampa som gick sönder och jag har sökt efter en ny på bytarsidorna utan tur så jag köpte en. Jag som har köpstopp. Djuraffären, apoteket, makens alla hjärtans dagspresent, Lindex för att köpa tvättpåsar till S. Vi var in till Hm först men där var dom slut. L ville gå och titta på kläder själv på barnavdelningen och kom tillbaka med två tröjor som hon ville köpa. Hon fick dom. =) Jag som har köpstopp och inte vill köpa nya kläder. Men det var första gången L visade intresse för att köpa kläder så jag ville ge dom till henne.
Sista stoppet var Coop för att köpa choklad och kardemumma som S ska ta med till over there. Jag som snart har städat ut hela julen köpte en bukett med tulpaner och ställde på köksbordet. Tulpaner hör till det köper jag varje år när julen är utstädad. Mitt arbete är inskickat och jag har fått kommentarer på mitt arbete. Jag fick bara positiva kommentarer och hon tyckte att mitt arbete skulle delas ut till omvårdnadspersonalen så att dom skulle få veta mer. =)

1 kommentar:

Svendolf sa...

Hej, jag vill lugna dig, då du oroar dig i onödan. Teflon i fast form är inte giftigt och får man i sig lossnad teflonbeläggning passerar den oförändrad genom tarmen. Dessutom är det inte förrän över 300-400 grader teflon förångas. För att citera Tefal: "För att ämnet ska vara skadligt i något som helst avseende måste 36 släpp-lättbelagda stekpannor upphettas till 400 °C – samtidigt."

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...