tisdag 1 januari 2013

Nyårsafton och förhoppningar

Min farbrors kompis som var här igår. Hennes lägenhet brann upp några dagar innan jul. Hon hade bara kläderna på kroppen allt annat försvann i branden. Hon tillbringade julen i en campingstuga. När dom var här frågade jag om hon behövde ha något. Hon behövde allt sa hon då. Jag har nu dragit igång insamling på Facebook där jag eftersöker allt till ett hem och kläder till kompisen och hennes son. På en av sidorna ifrågasatte en kille om inte försäkringen skulle täcka det och det blev världens tjafs. Samma kille som brukar tillsammans med sin tjej vilja ha allting till deras 6 barn helt gratis. Men på dom andra två sidorna vänder folk nästan ut och in på sig själva för att kunna vara med och hjälpa. =) Jag blir helt tårögd - tänk vad snälla människor det finns. Vissa av dom har knappt så dom klarar sig själva men vill hjälpa ändå.
Pappkassar med kläder har S och jag varit och hämtat idag. Det var även med sängkläder och lite annat. Gardiner och kläder till sonen är också på gång.
Nyårsaftonen igår var mysig. Även fast jag somnade en stund innan tolvslaget. Förrätten var en improviserad skaldjurstoast. Jag använde saker som jag gillade och hade hemma. Romen köpte vi.
Varmrätten var som nästan alla nyårsaftnar kassler med mögelost och ananas serverad med potatisgratäng.
Efterrätt var två sorters glass med grädde och kola och chokladsås.
Glassen och cidern fick jag gratis på Coop. I 24 luckan i julkalendern fick man cider och glass om man svarade rätt på en fråga. Det funkade inte så jag fick göra flera gånger. Det slutade med att jag fick 3 kuponger fast det stod att jag inte fick någon. Vi skulle ha skickat upp en kom loy men det ösregnade så vi stannade kvar inne och tittade på alla raketer som alla andra sköt upp utanför istället. En hel raketshow utan att vi varken behövde gå ut eller betala.
Jag har både löften och förhoppningar inför 2013.
* Jag ska fortsätta gå ner i vikt.
* Jag ska klara kursen i palliativ vård. Nästa arbete ska vara inne på fredag. Så nu brinner det i knutarna. 1,5 timme har jag pluggat idag.
* Jag ska fortsätta köpa så mycket som möjligt ekologiskt och begagnat. Jag ska fortsätta dra ner på våra plastsaker. Allt för att minska gifterna som går in i mina barn, mig och maken.
 * Jag ska baka merparten av vårat bröd själv. Det jag inte bakar själv ska jag köpa ekologiskt. Maken ska fiska mera så vi blir lite mer självförsörjande på fisk.
* Jag ska ha köpstopp ett år. Sakerna jag får köpa är: presenter och julklappar. Kläder till L. Hygienartiklar och mediciner. Mat (inte köpemat). Skolböcker men inte andra böcker. Sen kommer det säkert andra saker som jag får/inte får köpa efterhand.
* Vi ska skaffa solvärme. Två av jaklånen går ut i juni. Då får vi 50.000 kronor i handen. Pengar som ska utgöra grunden i våra solpaneler och vårat byte av elpanna. Resten ska finansieras av ett lån. Ett lån som förhoppningsvis betalar sig själv i och med att elräkningen sjunker.
Idag har jag experimenterat med att göra egen handsprit. Gjord på vatten och eteriska oljor.

3 kommentarer:

Linda sa...

Gott nytt! Va roligt att läsa din blogg. Kolla gärna in min också om du vill. Jag bloggar också om gratis saker, erbjudanden, tävlingar mm. Kram Linda

Marika på Odlingspyssel sa...

Oj vad tråkigt men branden. Om hon vill kan hon få lite möbler av oss. Men de är i stockholm såklart...

Evelina sa...

Vad spännande att läsa om ditt köpstopp! Lycka till!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...