lördag 19 januari 2013

Kurstankar

Jag anmälde mig till en distanskurs i jak och kom in senare än alla andra. Jag fick mina inloggningsuppgifter häromdagen och idag laddade jag ner programmet som skulle användas. Men jag hittade varken schema, studieplan eller något annat. Ikonerna som låg var tomma när jag tryckte på dom.
Vi får en tidning som vi inte vill ha, i den stod det att ABF skulle ha kurser i att göra egen el. ABF ingår i våra friskvårdscheckar så jag tyckte maken skulle gå. Kursen skulle finnas inne i stora staden. Men när jag sökte på kursen på ABF stod det att den fanns på Gotland bara. Samma sak med en kurs som jag var lite sugen på att gå. Om plast och hur man kan återanvända det. Den fanns inte heller när jag sökte på den. Nu vet jag inte om det funkar för mig att gå en kurs. Min egen kurs i simple living är inställd tills vidare, men det beror inte på mina magbesvär utan på att det inte gick att få ihop kursen med mitt jobbliv. Jag jobbar bara 47 % kvällar. Men var tvungen att söka ledigt för att ha kursen så det gick inte ihop sig ekonomiskt. Vilket jag blev stressad över så jag levde inte som jag skulle lära vilket gjorde att jag valde att ställa in den tills vidare. Jag hoppas att jag kan ha den igen någon gång. Drömmen är som sagt var att vi ska klara oss på en halvtids eller 75 %:s tjänst. Istället för dagens 147 %. Jag håller på och klurar hur jag ska lägga upp bytesringen. Om jag ska starta en eller inte. Det verkar omöjligt att få tag på gamla medlemmar. Om vi ska leva enklare så skulle en bytesring hjälpa. I alla fall om det var rätt många medlemmar med olika saker och kunskaper. Idag om jag vill ha en sak via en av bytessidorna så måste jag i vissa fall köpa något annat för att få den. Saken jag köper är inte lika dyr som saken jag byter till mig så jag brukar tjäna på det ändå men drömmen vore ju att slippa köpa saker att byta med. Sen byts inga tjänster på bytarsidorna. Hårklippning, bilreparationer och annat.
Imorse ville M ha frukost på sängen sa han. Jag tänkte då varför inte och dukade en bricka. M hann ut i köket innan jag var klar och undrade vad jag höll på med.
Till lunch blev det köttsoppa. L sa innan att hon absolut inte ville ha någon soppa. Men jag sa som jag alltid säger att du måste smaka lite i alla fall. Det slutade med att L blev som Emil och slickade ut kastrullen. Hon ville äta köttsoppa varje lördag. =) Till soppan serverades frukostvåfflor. Jag hade ost och hemgjord fikon marmelad på min.
Maken har satt nytt vin. Jag ska sno lite av det. Min senaste vitvinsvinägersats torkade ihop i burken och vitvinsvinägern är snart slut. Vi köper aldrig vinäger längre, jag gör alltid egen. M brukar säga att den är bättre än den köpta. =)

1 kommentar:

Linda sa...

En sådan bytarring vore ju kalas... Det skulle jag lätt ställa på om vi hade bott närmre...

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...