fredag 18 januari 2013

Jag tror hon kan det =)

L har lite svårt med matten i skolan. Hon har lite svårt med skrivning, läsning och gympa med men matten är det som hon får stöd undervisning i. Läser gör hon och jag varje dag nästan så läsningen har börjat släppa och hon hinner till och med nästan med att läsa textremsorna på tv:n. Nu håller dom på med multiplikation. L som var jätteduktig på + tycker det är jättesvårt och till och med additionen låser sig. Den här veckan är 6, 7, och 8 ans tabell i läxa. Jag och L började lite löst med 1, 2 och 3. Det var jättesvårt och varje gång hon säger fel (vilket hon gör nästan hela tiden eftersom det brukar sluta med att hon bara gissar) börjar hon storgråta och säger att hon är dum i huvudet. Idag skulle vi göra 4, 5 och 6:ans tabell. Och jag tror det lossnade. =) Hon visste att 1 x 4 = 4 och hon visste att 2 x 4 = 8. 3 x 4 var svårare men jag förklarade du visste ju att 2 x 4 = 8 då är 3 x 4 4 mer. Sen rabblade hon hela 4, 5 och 6:ans tabell utan ett enda fel. =) Den ena tabellen var i ordning men L struntade i den och hoppade direkt på den andra tabellen där talen låg i oordning.
Mina Lanzo (syrahämmare så mot magont) och mina Lergigan (mot illamående) är snart slut så ett besök på apoteket var nödvändigt. Jag tog då även ut mina Dimor (mot spring på toa). Jag trodde att det skulle bli skitdyrt men det kostade bara 248 kronor. Det märks när man är sjuk mycket. Frikort och billiga mediciner.
Apoteket ligger på Coop så L och jag slank in där också. Maken ska storhandla på Willys imorgon men all sallad var helslut. Med 3 djur som äter sallad så måste det handlas. Jag passade då även på att köpa vedloggar. Jag har eldat hela dagen idag. När jag och L kom hem från Coop hade brasan nästan slocknat. Så när man eldar och åker bort en stund kan man lägga in en vedlogg så brinner det i flera timmar till.
Jag köpte även nya tulpaner. Dom jag köpte häromdagen började vissna. Om man får köpa tulpaner eller inte när man har köpstopp har jag inte funderat på. Egentligen inte men man blir piggare av tulpaner på köksbordet.
S har nu semestrat klart i New York som gjorde stort intryck på henne. Hon sitter nu på flyget tillbaka till over there. Om hon fått sin väska vet jag inte. Igår kväll när vi pratade med henne hade den inte kommit. Fast hon fått ett samtal flera timmar tidigare att dom höll på och skulle köra ut den nu. Fast hon hade inte varit på hotellet på ett par timmar så förhoppningsvis var den där. Annars vet jag inte vad som händer. Flygplatspersonalen har ju adressen till hotellet och inte till S lägenhet over there.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Vår dotter åt efalex och då lossnade det mesta. Det blev klarare i huvudet sa hon. Dyrt men väl värt pengarna. Gunilla

Marika på Odlingspyssel sa...

Jag är ju matematiklärare år 1-6, ofta när barn har svårt för multiplikation är det för att de inte är säkra på vad det egentligen är. Multiplikation är ju bara en förenkling av addition, istället för att skriva 4+4+4+4 skriver man 4x4, för att liksom göra det enklare för sig själv.

Prova att göra "hopp" med henne. Dvs, stå i en trappa eller i ett längre rum, om du säker 1 gånger (ordet gånger är mer konkret än multiplikation) så4 ska hon hoppa/gå 4 steg en gång. Om du säher 2 gånger 4 ska hon gå 4 steg två gånger...


Hör gärna av dig om du vill ha hjälp, jag gör ju inget annat nu för tiden än att vagga bebis och jollra :)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...