lördag 12 januari 2013

Huskur gav nya möbler

Jag gillar inte plast. Plast görs av olja och oljan är inte oändlig. Plasten blir däremot oändlig eftersom den inte är nedbrytbar och kommer att finnas kvar för alltid. Även om den bränns går partiklarna i plasten ut i luften som andas in i människa, djur eller i växterna. Djuret eller människan kanske äter växten och får i sig plastångerna.
Vi tar alltid med tygkassar när vi handlar mat. Jag brukar ta med tygkassar när jag handlar andra saker än mat, men igår glömde jag det. =( Jag har en tygkasse i handväskan så det var inte det att jag glömde ta med tygkassen. Jag glömde att ta fram den. Och kom hem med massor av små fjantiga plastpåsar som fyllde nästan hela plaståtervinningen. När jag fick syn på dom här tygkassarna som inte väger något att ha till frukt och grönsaker när jag handlar blev jag eld och lågor. Dom fanns på Amazon. Att skicka efter saker på Amazon när man bor i Sverige ger dyr frakt. Om man som S snart är over there kostar frakten mindre. Maken tycker att jag är extrem och säger att han absolut inte tänker ta med dom när han ska handla.
L går till skogen med sin klass en gång i veckan. Då har hon med sig en flaska i plast och en matlåda i plast. Mat ska inte förvaras i plast eftersom plasten läcker bland annat Ftalater till maten. Så jag letar efter alternativ till matlådan och flaskan till L. Jag har hittat en flaska i rostfritt stål som finns att köpa här som L vill ha när hon fyller tack mamma.  Matlåda har jag inte hittat någon. Tips mottages gärna. Den ska inte vara gjord i plast och den ska vara fin, gärna med något mönster på. Inte av typen gamla aluminium matlådor alltså.
S gjorde en matlista tills hon skulle komma hem. Nästan allt på den listan har vi hunnit äta. Det näst sista gjorde jag idag. Creme Brulee. S ska sova hos en kompis ikväll så det fick bli efterrätt efter soppan på lunchen. Vi äter nästan aldrig efterrätt så det kändes lyxigt. =)
Idag har jag plockat bort alla advents saker och alla juldukarna. Jag har dammat hela huset. Något som blev mycket lättare när allt julpynt försvann. I vardagsrummet har vi ett sideboard och en matsalsgrupp som vi ärvt efter mamma och pappa. Den behöver lite möbelpolish ibland för att må bra. Det har den inte fått på massor av år. Flaskan vi hade hade maken redan när vi flyttade ihop så den tog slut för rätt länge sedan. Idag har jag gjort egen polish. =) Av olivolja och citronsaft. Det funkade till och med bättre än polish och möblerna ser som nya ut. =) Maken har tapetserat klart köket som nästan blev som nytt det också. Vi fick lite strukturtapet som mamma och pappa hade över som sitter över skåpen och på sidan av ena skåp raderna. Nu ska kaklet bytas och luckorna målas sen är köket klart. Jag vill ha nya handtag också. Idag sitter knoppar som har sett bättre dagar. Men det får bli en senare fråga, en mycket senare fråga.

3 kommentarer:

Anonym sa...

3174Ville ge dig två tips! Sy egna påsar till frukt o grönsaker, du gillar ju att sy. Köp en vanlig rostfri termos o sätt egen dekal på, såg att Underbara Clara hade piffat själv en te kanna o mugg.

// Camilla

PJAK sa...

Tänkte på matlåda. Jag har ärvt min farfars gamla matlåda. Fast denna är till för sådant som funkar inslaget i vaxat papper för den är av papper/kartong. Skulle det kunna funka? Typ skokartong fast med handtag.

Anonym sa...

Finns massor av fina matlådor och t.om. rostfria tallrikar på: www.rekostart.se
Mvh,
Mia :)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...