fredag 14 december 2012

Julklappsfunderingar

Jag fortsätter att tjata timmar. =) Nu är det bara 123 timmar tills S plan landar på Arlanda. Jag brukar längta tills julafton men nu med S over there så har julafton hamnat lite i skymundan. Jag kan komma på mig själv med att tänka javisst ja julafton är snart också. =)
Jag gick med i en av hjälpgrupperna igen. Jag hade en hög med leksaker som jag ville skänka till dom som samlar klappar till barn som inte får julklappar inne i stora staden och det var enda sättet att få tag på hon som skötte det hela. Jag ångrar nu att jag gick med för jag blir bara förbannad. Nu var det en som skrev att hon hade lite pengar över och kunde tänka sig att sponsra lite julmat eller klappar till någon som behövde. Man skulle pma sin situation och vad man ville ha till admin så skulle dom skicka vidare alla önskemål och ängeln skulle välja ut dom hon ville sponsra. Det var admin som skrev så vem ängeln är vet man inte. Nu skriver massor öppet i loggen att jag vill ha julklappar till mina barn, jag vill ha julklappar till mina barn. Minst 8 stycken har skrivit. En som brukar cirkulera rätt bra med att köpa saker på köp och säljsidorna vill ha klappar till sina barn bland annat. Hon har tre barn och hon vill ha tvspel + konsol, slalomskidor och pjäxor, bärbara datorer och mobiltelefoner till alla sina tre barn. Tror hon att ängeln är gjord av pengar? Sen verkar det som om alla som skriver vad dom vill ha tar för givet att någon ska ge dom det. Om ingen har erbjudit sig att hjälpa inom några timmar så skriver dom "ingen" eller något annat. Jag har inte heller råd att köpa mina barns julklappar nu. Därför har jag spridit ut dom under nästan hela året. Nu ska så mycket annat handlas. Julmat till exempel. Det blir jul varje år varför inte vara förutseende och sprida ut det hela. Ska man ge bort 12 klappar blir det en klapp/månad att köpa. Eller så kan man lägga undan en hundring varje månad. Jag vet att alla kanske inte har råd med ens en hundring men som hon i fallet ovan så om hon skippade alla sakerna hon köper så hade hon haft pengar till julklappar till barnen istället.
Igår var det Lucia och jag kunde som sagt var inte vara med på L:s Lucia firande eftersom min mage krånglat extra mycket ett par dagar nu. Jag hade önskat att jag kunnat vara med och blir mörkrädd när jag läser att ge mindre tid – åt de egna barnen; besök inte era barns lussande, utvecklingssamtal, öppet hus, avslutningsfester …. stressa inte, för att hinna med sånt! Och, framför allt, gå inte ner i deltid, när era barn är små, ge dem inte mera tid …. DET TJÄNAR ALLA PÅ, skriver Heidi Avellan i huvudledaren i Sydsvenskan igår. Vad tjänar man på det? Missad kontakt med sina barn. Pengar är väl den enda man tjänar och mer tid på jobbet. Men jag undrar om det är någon som ligger på sitt yttersta som ångrar att den tillbringade för mycket tid med sina barn. Jag vet massor som ångrar att dom var för mycket på jobbet och för lite med sina barn när dom ligger på sin dödsbädd. Vill ni läsa hela ledaren finns den här.

1 kommentar:

Sandra sa...

Ja det är konstigt att julen kommer som en överraskning varje år för en del. Köpte de första julklapparna i somras själv. Präktigt jag vet, men gillar att ha kontroll:-)

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...