måndag 24 december 2012

God Jul

En riktigt god och mysig julafton börjar lida mot sitt slut i det P:ska hemmet. Min morfar och min farbror som eventuellt inte skulle komma/inte ville komma kom båda två. =) M lagade all maten med lite assistans från maken. Jag behövde bara luta mig tillbaka och sen diska. Men disken fick diskmaskinen ta hand om - den tredje och sista maskinen går nu. Julklapparna var många och fina och det verkade som om alla blev nöjda. Dagen började som vanligt med grötfrukost. Tomten hade ätit lite av gröten som vi ställde ut på trappen igår kväll.
Efter frukosten var det dags för dagens första julklappsöppning. S och M vill ge sina julklappar direkt på morgonen. Vi ger varsin klapp till barnen också då. Mina klappar från familjen var: från maken och L en surfplatta. Från S: en visseljohanna, 3 ekologiska läppglans och en ny vodoodocka till min mobil. Från M: en flaska ekologiskt favoritvin, 2 paket ekologiskt kaffe, 2 ekologiska chokladkakor och en träningsvideo. Jag blir så stolt över mina älskade barn. Dom vet precis vad jag vill ha. =) Jag är så stolt över att mitt miljötänk börjar smitta av sig på dom. =)
Maten var massor som varje år. Det blev massor över så vi lär äta julbord i flera dagar nu.
Efterrättsjulbord hade vi ett i år också. Efter Kalle Anka kom Tomten. Makens kompis ville ha en tomte till sina barnbarn. Maken ställde upp och tomtade hos dom. Som gentjänst tomtade han hos oss. Första året som ingen missade tomten på grund av tidningsköp eller toalettbesök. =) L som inte vet om hon ska tro på tomten eller inte gjorde klart för oss att det var pappas kompis och inte tomten. Om hon hört oss tissla och tassla om bytet eller om hon slutat tro förtäljer inte historien.
Godisbordet åts det inte av så mycket i år. Alla var fortfarande proppmätta.
Mina julklappar från nära och kära var en matkorg från mamma och pappa.
En blombänk från svärmor och svärfar. En kubik ved, en sprits, ett toalock, en glassmaskin, Fattiga riddare bok, en ängel och en diskborste från Alfa laval från mamma och pappa. En trisslott och pengar från min lilla morfar. Jag är mer än nöjd.
Från oss alla till er alla en riktigt god, glad och mysig jul.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...