söndag 25 november 2012

S kalender och julefrid (massor av bilder)

Om 24 dagar kommer S hem från USA. L fick en chokladkalender av farmor och farfar. Ihop med tvkalendern (jag kunde inte låta bli att köpa en) och hästkalender har hon 3.
Så vi gjorde chokladkalendern till en S kalender istället för en julkalender så första luckan är öppnad idag. =) Jag handlar i princip aldrig på mellandagsrean. Jag har gjort den en gång och då var det för att byta mammakläder jag fått i julklapp mot andra storlekar. Så jag handlade ju inget jag bara böt. Eftersom jag var gravid var det minst 9 år sedan. Jag är nu med i ett evanemang på Facebook som heter julefrid är inte puckat. Det är för dom som vill bojkotta julshopping på juldagen. Mellandagsrean har flyttat in i själva julhelgen då många stormarknader börjar rean redan på juldagen. Juldagen är ingen mellandag utan just jul. Vi som är med i detta evenemang kan ha olika tro och fira jul på olika sätt, men vi enas i synen om att vi behöver en ledig juldag fri från köphysteri. Julen står för andra värden, som medmänsklighet, generositet, frid och gemenskap. Låt oss sätta stopp för stormarknadernas girighet. Låt dem som jobbar inom handeln få fira en jul med välbehövlig ledighet. Vill du också vara med läs mer här
Häromdagen när maken strök blixtrade det om strykjärnet.
Jag sökte då efter ett på bytarsidan och min bytarkompis hade två så jag kunde få hennes ena. Om hon fick min runda pizzasten som vi aldrig använder. Det fick hon. Idag när jag dammsög la dammsugare av. =(
 

Hon och hennes gubbe var här och fikade idag och böt. L och jag hade slagit på stort och gjort kladdkaka.
M spelade match på en ort bredvid våran ort och maken var där och tittade. Han passade då på att göra ett byte åt mig på den orten. Jag hade en massa gamla ramar.
Jag fick kläder till S. Inte för att S behöver fler kläder men tjejen som ville ha ramarna hade inte råd att köpa något och hade en massa kläder ute. Det blev ju inte S ledssen för direkt att hon får fler kläder.
Han som skulle köpa ribbstolen kom igår kväll och vi är nu 500 kronor rikare. Vi köpte den begagnad för mindre än 500 när M och S var små.
Våra 4 gamla mobiler är numera kändisar. =) Nästan i alla fall. Jag skänkte bort dom till en som har mobiltelefonmuseum.
Saken som maken och M var och hämtade igår ville M börja använda på en gång så han beslöt att maken skulle få den i förskottsjulklapp. Så han betalade hela. =) Så nu är den officiell. Familjen P har numera en bar. Den står just nu framför skrivbordet på kontoret i väntan på att hörnet i lek/gäst/tv / träningsrummet ska bli klart.
Jag har nu uppgraderat till fler bilder så här kommer dom som jag inte kunnat lagt in.

1 kommentar:

Patrik sa...

Hej!

Jag kommer från ett företag som heter Actionstudios, och vi har gjort en julkalender oberoende av SVT. www.24dagar.se är vår adress.

Vi såg att du har barn i precis rätt ålder, och vår kalender kan förhoppningsvis roa både vuxna och barn, så att hela familjen kan titta :)

(Barn under sju år bör nog ha en vuxen med sig i vilket fall som helst, för ibland kan det nog bli lite läskigt för de minsta. Jag minns själv när jag var fem år och var livrädd för SVTs 'Jul i Kapernaum'.)

Så förhoppningsvis tycker du att 24 Dagar verkar intressant och vill visa den för dina barn, och kanske till och med sprida den vidare till dina läsare! :)

Ha det fint! :)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...