tisdag 27 november 2012

Reklampaus - Imse vimse

Här kommer då äntligen vad jag tycker om den flytande galltvålen och olivoljetvålen som jag fick den stora äran att testa åt Imse Vimse. Anledningen till att den inte kommer förens nu är att galltvålen var så effektiv. Bara genom att veta att den fanns i huset så slutade L och jag att spilla på oss. Så bristen på fläckar gjorde att jag inte kunde testa den. Nu "äntligen" har vi fått fläckar. Jag spillde på mig linfröolja och kaffe med mjölk. L spillde på sig ketchup och tomatsås.


Den flytande galltvålen tog bort alla tre fläckarna. =) Oljefläckar, tomatfläckar och för att inte tala om kaffe blandat med mjölkfläckar är dom svåraste fläckarna att jobba med. Vanligt kaffe går bort mycket lättare. Speciellt om man som jag brukar glömma att ta bort dom när dom är nygjorda. Olja går inte bort nygjord heller för den delen. Jag behövde inte ens skrubba. Jag gned bara in lite flytande galltvål direkt på fläcken. Jag gör iordning tvättmaskinen på kvällen men brukar sätta på den direkt på morgonen. Det gjorde att jag gned in galltvålen redan kvällen före tvätten och den fick sen verka över natten.
Den vegetabiliska olivoljetvålen har jag skrivit om förut men det tåls att upprepas. Jag lägger den i blöt i varmt vatten i skurhinken 10 minuter innan jag ska börja städa. Sen använder jag en scots brite och torkar av tvättställ och toaletter. Eller på köksluckorna. Sen får jag torka efter med lite vatten eller bara skölja bort om det är badkaret jag tvättar. Jag skurar av golven men dom behöver man inte eftertorka. Efter att jag städat klart häller jag vattnet i toaletterna och låter det verka mer eller mindre länge (tills någon behöver gå på toa). Alla kalkrester som gärna sätter sig i tvättställ och toalett försvinner utan att jag knappt ens behöver gnugga.
Varken galltvålen eller olivoljetvålen är speciellt dyra (dom räcker hur länge som helst) och dom är bra för miljön. Jag kommer helt klart att fortsätta använda dom och köpa nya när dom är slut. Inga mer kemiska medel här inte. Tack Imse Vimse. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...