onsdag 14 november 2012

Lapp på lapp och massor av sömmar

Imorse sa L till mig att hennes tand var lös. Hon gick sedan in på toan och sa till tanden "du får inte lossa idag". Sen kom hon tillbaka till köket och skulle äta frukost.
Då ramlade tanden ut, bara sådär. =) L blev överlycklig för hennes största fasa är att tappa tänder. När jag lämnade av henne vid skolan bestämde vi att hon skulle gå hem själv. Det gör hon nästan alltid. Men idag fick hon för sig att jag skulle hämta henne. Hennes gamla lärare hade hittat henne utanför skolan där hon gick runt som en olyckligsalig ande. När fröken frågade vad det var hade L börjat storgråta och sagt att jag skulle hämta henne men att jag aldrig kom. Fröken och L ringde då hem till mig och jag hämtade henne.
L har i läxa att läsa 15 minuter/dag fram till jul. Hon valde en bok som heter Djur jordens framtid börjar nu. Det är en gammal biblioteksbok som har blivit utsorterad. Vi köpte den på loppis en gång. L älskar djur och ska bli hästskötare när hon blir stor. Vi trodde att det var en barnbok (den har barn boksformat) men det är nog inte det. Det står om kemikalier, att människan dödar djur för pälsen, valfettet och elfenben bland annat. Jag har beställt 4 naturböcker på lagerrensningen på Naturskydds föreningen. Det stod att medlemmar skulle få rabatt men det fick jag inte. =( Som sagt var så älskar L djur och jag vill hjälpa henne att underhålla sitt intresse. Min läxa att läsa igenom dom andras arbetet och skriva kritik och frågor på dom går bra. =) Jag har läst igenom bådas arbeten (fortfarande bara 3 med mig som skickat in). Dom har som skrivet var skrivit djupare och mer än mig men väldigt intressant och inspirerande.
Ett byte har jag också varit på. Jag efterlyste en sak och hon hade den. Hon gillar mina kex så hon fick dom sista 5 paketen. Sen skickade jag med två tvålar och en rulle hårt bröd också. Det var henne jag fick en massa extra jackor av för ett tag sedan.
Jag fick en ram. Jag ville ha en oval mönstrad ram som jag ska göra om. Fortsättning följer.
Jag blev inspirerad av kläd kursen igår och har tagit mig i kragen och börjat sy ett lapptäcke till. Huvuddelen ska vara jeans. Jag har massor med jeans som är borttom lagning liggandes i syrummet. Alla bitarna är tillklippta och ska nu "bara" sys ihop. Dom 4 översta raderna hann jag sy idag. En halv soppåse med bortklippta småbitar har jag slängt. I efterhand funderade jag på om jag skulle ha sparat spillet till om jag eventuellt syr något mjukisdjur någon gång och behöver fyllning.
På posten kom det ett vip paket från Tampons for free. Den här gången är ACO intimtvål sponsor. Man ska egentligen bara tvätta udnerlivet med vatten men ibland kan man behöva tillföra lite tvål eller annat för att öka/minska ph värdet eller för att man är uttorkad där nere och behöver lite fukt. ACOs intimcreme tillför fukt och lägger sig som en vattenskyddande hinna. PH värdet kan ändras i samband med mens och man blir då mer känslig och kan få klåda.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...