torsdag 29 november 2012

Julhandeln minskar

Häromdagen skrev jag att jag är med i en grupp på Facebook som vägrar shoppning på juldagen och istället tänker vara hemma med familj och vänner. Handlarna tycker att det förslaget är puckat. Om någon affär håller stängt så kommer kunderna att gå till någon annan affär. Rean är för att rensa ut lagret och för att affärerna tycker att dom inte sålt tillräckligt mycket. Men om alla affärer håller stängt kan kunderna inte gå till någon annan affär. handlarnas argument då är att alla ensamma, hemlösa och psykiskt sjuka som inte hade någon att vara med ville känna gemenskapen med andra i affärerna. Men om man är ensam, hemlös eller psykiskt sjuk kanske man inte ska spendera sina pengar (som man kanske inte har) på att gå på rea. Bättre då att kanske kyrkorna eller någon förening eller något håller öppet så att dom som vill kan gå dit och fika och umgås utan att spendera pengar. Personalen som jobbar i affärerna vill vara hemma med sin familj och vara ledig visar undersökningar också. Varför inte införa shoppingfria söndagar som det var när jag växte upp. Då affärerna var stängda på söndagar och röda dagar. Men andra undersökningar visar att svensken vill handla när som helst vilka dagar som helst och helst också dygnet runt.
Undersökningar visar att svensken håller hårdare i plånboken i år och att julhandeln kommer att minska. 3 av 10 i en undersökning kommer att lägga mindre pengar på julklappar i år än tidigare år. Det gör att julhandeln för första gången på 16 år kommer att minska. Men en kategori svarar 6 av 10 av dom kommer att konsumera mera och det är ensamstående med barn. Jag tycker det är sjukt att vårat samhälle bygger på konsumtion. Jag lägger ungefär lika mycket på julklappar som tidigare år. Hur mycket vet jag egentligen inte eftersom jag sprider ut det över hela året. Det blir hemgjorda klappar i säcken i år igen. Det blir även lite upplevelser. Lite begagnat och lite nytt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...