söndag 30 september 2012

Slagit sönder

Grannen ett par hus bort har varit bortrest en vecka. När dom kom hem hade dom haft inbrott. Allt som gick att stjäla var borta, resten var sönderslaget. =( Stackars dom. Bara ett par hus bort. =0 Jätteläskigt. Tydligen var det natten mellan fredag och lördag det hänt.
Imorse blev det lång mysfrukost med ägg och köpta frallor. Varje gång vi handlar på Ica köper vi 10 stycken frallor för 20 kronor. Sågott! Jag erkänner. Jag har köpt färdigt Bregott i flera veckor nu. Men nu ska jag kavla upp ärmarna och göra eget igen. Bra både för miljön och plånboken. =)
Till lunch blev det nyponsoppa. Jag gjorde en liten felberäkning och råkade göra 8 portioner = 2 liter nyponsoppa. Men det gör inte så mycket egentligen. L gillar nyponsoppa och kan äta det till mellis nästa vecka.
Kvällsmaten var fläskkotletter som jag gjorde i ugnen samtidigt som hasselbackspotatisen.
Uppfinnarmaken behövde inte uppfinna hållare till min "nya" hylla. Det fanns hyllhållare att köpa på Biltema. 12 stycken för 25 kronor. Så nu sitter hyllorna uppe. Bild på hyllan kommer en anna dag. Jag ska bara fixa klart den först.
Nu är det höst och jag har plockat fram höstljusstakarna till köksbordet.
Framtidsveckan har dragit igång. Maken har varit på bygg din egen solvärme information. Så nu är maken eld och lågor och vill att vi ska skicka in bidragsansökan. =) Bilden har jag lånat från goggle. Vi ska ha både för el och vatten. Sen vill maken ha en ny elpanna men jag vill hellre ha pelletspanna. Eller ännu hellre en vedspis. Vi har en kamin idag och den hjälper till rätt bra kalla dagar. =) När vi inte har slut på ved vill säga.
L tappade en tand inatt. Imorse la hon den i ett glas och väntade på tandfen. Vi tycker hon börjar bli lite för gammal för tandfen och jultomten så maken hade ett prat med henne idag.
Du vet tomten och tandfen. Vad tror du om dom? Finns dom?
Tandfen finns men inte tomten.
Vad är skillnaden mellan tandfen och tomten?
Hahaha vet du inte det? Tomten är en kille med stort vitt skägg. Tandfen är en tjej med kjol.
Men du vet tandfen finns inte heller.
Men hon lägger ju dit guldpengar!
Nej det är pappa eller mamma.
Jaha.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...