måndag 3 september 2012

Nutellasubstitut

Jag gillar nutella på rostat bröd. Nutella kostar en del så det är en lyx som vi inte har så ofta. Men som jag brukar säga till L om det var julafton varje dag skulle det inte vara så speciellt. Ett tag hade vi nästan aldrig cocacola utan billigare coladrycker. När vi någon gång unnade oss den dyrare colan var det som julafton varje gång och vi njöt av varje klunk. Sen började vi köpa den lite oftare igen men då var det inte alls lika gott. Nu gör vi egen cola i sodastreamen igen.
Nutella har jag kommit på en billigare variant på. Rosta en macka, bred på smör, strö över oboypulver, skaka bort överflödig oboy, ät och njut. =)
Salladen i två av ballkonglådorna är slut och idag har jag planterat vitlök där istället. Förhoppningen är att jag ska plantera vitlök i alla ballkonglådor, att den tar sig och vi blir självförsörjande på vitlök. Om jag torkar den i flätor så håller den sig tills nästa höst.
Alla äpplen är nu upplockade och antingen körda till komposten eller lagda i en påse. Några av dom som låg i påsen har jag gjort årets första äppelpaj på.
Sen har jag gjort andra satsen äppelmust för i år också.
L och två av hennes kompisar har spelat lusen. Efter dom spelat klart lekte dom lusfamilj i flera timmar. Mamma, tonåring och barn. =)
Jag har blivit utvald bloggare att testa en sak via Pixiekids. Jag valde en sjörövarbåt som vi hämtade ut på posten igår. Den var jättefin. Maken, M och L nästan slogs om vem som skulle titta på den först. =) Den är gjord som en riktig båt och kan flyta så vi ska testa den i badkaret nästa gång L ska bada. Reccenssion kommer. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...