lördag 1 september 2012

Matt-tvätt

Skutt kanin är ute hela dagarna. När hon behöver gå på toa så hoppar hon in i buren och gör det hon ska. Ibland så får hon diarre och hinner då inte riktigt in. Det ihop med att vi inte har tvättat våra köksmattor på länge gjorde att det var dags för matt-tvätt. Mattorna är för stora för att gå in i tvättmaskinen så jag brukar skrubba dom med en borste. Ingen kul sysselsättning och väldigt jobbigt.
Men så kom vi på att vi kan använda högtryckstvätten. Vi stod ute på garageuppfarten och tvättade mattorna. Det fungerade jättebra. Nu syns det att den stora mattan är vit och brun och den långa mattan har inslag av röda ränder. =) Nu hänger dom ute och torkar så jag hoppas på fortsatt fint väder.
Även kökssoffemattan fick sig en tvätt. Fast i tvättmaskinen. Jag kom på att jag har en matta till som kan ligga i kökssoffan så den vita är utbytt mot en mörkblå. Som egentligen ligger ute som byte men jag tror jag hoppar det. Kan vara roligt att förnya lite ibland.
Förra veckans snickers försvann jättefort. Jag hann inte ens ta en bit innan alla bitarna var slut. Så dom som jag frös in fick jag ta fram och dom försvann också lika fort. Så en ny sats är gjord idag. Halva satsen är fryst idag igen.
L och jag har haft filmdag. Vi mös med popcorn och film. Först såg vi några avsnitt av Professor Balthazar. Jag köpte hela boxen för ett bra tag sedan men har inte hunnit titta än. Sen såg vi Scooby Doo.
Med hemgjort vin kvar i vindunken (vi fick slut på flaskor) så passar det bra att göra egen vinäger. Då behöver jag inte vänta på om maken lämnar en slatt i flaskan. M tycker att den hemgjorda vinägern är bättre än den köpta.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...