lördag 15 september 2012

L har skola och flaskbrist

Jag trodde jag hade tillräckligt med konserveringsflaskor och vinflaskor. Men det hade jag inte. Maken tappade upp vårat vin på alla vinflaskor vi hade. Sen var det massor av vin kvar som han fick tappa upp på mjölkdunkarna som jag sparat till äppelmust. Jag skulle slänga dom, äppelbrist, frysplatsbrist och ont i axeln har gjort att våran hemgjorda äppelmust är uppdrucken redan. Egentligen gör det inte så mycket för vårat saftförråd är knökfullt. Så saft får nog ersätta must/juice i vinter. =) I alla fall tills saften som är gjord är slut. Hyllorna i matkällaren nästan bågnar av saftflaskstyngden.
Idag har jag kokat päronsaft på ungefär en fjärdedel av päronen. Så mycket päron som fick plats i den största kastrullen.
En konserveringsflaska fanns kvar så jag fick några tomma spritflaskor som jag som tur var sparat. Nu är alla flaskor slut. Jag skulle få fler tomma spritflaskor av svärmor till nästa saftkok. Jag har ju massor med fler päron kvar att ta reda på.
Igår när maken hämtade L på jobbet var han på ett av mina byten. Två toppar som jag aldrig använt. Köpta på loppis för 20 kronor/styck.
Mot 12 ägg och 1 liter mjölk.
Nytt långpannebröd är gjort. Halva satsen fick svärfar och svärmor när dom var här och fikade. Svärfars julklapp.
L och jag ha spelat junior true och false. Villka roliga frågor. =) Jag kan inte svaren på frågorna heller så det är bara att gissa för alla.
L har haft skola för mig och maken. Maken fick kvarsittning. =) Hon skulle lära oss hur man spelar nintendo 64. Vi hade lunchrast också. Innan hon lärde oss spelet lärde hon oss matte och förklarade hundratal, tiotal och ental. =)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, kan du lägga upp receptet på päronsaften? Den ser jättegod ut!

Evelina sa...

Nu har jag kommit igång med syltande och saftande mer och har för första gången testat att göra restsylt! Hoppas på bra resultat!

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...