onsdag 19 september 2012

Kläder och flour

Nästan 300 personer dog i en brand i en klädfabrik i Pakistan. Fabriksägarna hade satt galler på fönstrena så att ingen skulle kunna ta sig in, det gjorde att nästan ingen kunde ta sig ut. Fabriken var full av klädesplagg och tyg. Det är såna fabriker som gör att vi kan handla billiga kläder på till exempel HM. Fabriksarbetarna tjänar i princip ingenting men har urusla arbetsvillkor och jobbar i giftiga miljöer.
Krom är förbjudet i Europa pga av att det är mycket cancerframkallande. Vad gör man då? Man förlägger produktionen med krom utomlands, i fattiga länder i Asien. Bangladesh till exempel där garveriarbetare helt utan skydd jobbar med krom. Utan att få reda på att det är ett gift. I Kina klistrar fabriksarbetare skor med toulen. Toulen är ett färglöst, lättflyktigt och mycket brandfarligt lösningsmedel som används i färger, lacker och lim. Det påverkar centrala nervsystemet. Inandning kan ge yrsel, huvudvärk, illamående, trötthet, berusning och medvetslöshet redan vid mycket små mängder. Vid längre tids exponering kan det ge upphov till nervositet, aptitlöshet, stickningar och domningar i armar och ben. På hud kan toulen orsaka rodnad, hudsprickor och kontakteksem. Vidare kan kan det påverka koncentrationen av könshormoner, orsaka menstruationsstörningar och kromosomskador. Kanske värt att tänka på nästa gång man handlar lågprisskor.
Stentvättade jeans framställs med hjälp av sand. Sand som ger mängder med damm som i sin tur ger arbetarna stendammslunga. Turkiett förbjöd detta så fabriken flyttades till Bangladesh. Förutom stendammslunga finns det massor av gifter i jeanstyget, vilket även du som köpare utsätts för. Färgen som används vid tillverkning av kläder innehåller också en massa gifter. Som både arbetarna och du som köpare utsätts för. När färgen är färdiganvänd spolas den ut direkt i vattnet och gör det odrickbart. Om nu någon undrar varför jag nästan bara köper begagnade kläder och skor.
Jag köper tandkräm som innehåller fluor. Jag sköljer munnen med fluorlösning varje kväll. Jag har även skaffat barnfluor till L som hon sköljer med. Ibland mellan måltiderna suger jag på fluortabletter. Jag får lätt hål i tänderna och har tandläkarskräck så jag gör vad jag kan. Men nu har jag fått reda på att fluor inte är bra. Att det är cancerframkallande och att fluorets huvudsakliga ingrediens är sarin. Sarin som är en nervgas. =( I USA och Kanada har dom börjat med varningstexter på tandkrämstuberna som innehåller fluor. "BARN UNDER TRE ÅR SKALL ALDRIG ANVÄNDA FLUORTANDKRÄM". I de områden där man har naturligt högt fluor i vatten finns klara hälsoproblem, i Sverige har vi inte så höga värden. Pest eller kolera? Fluor minskar risken för karies. Men det ökar risken för frakturer på skelettet när det blir hårt och spött. Vilket även gör så att tänderna blir sköra och spricker. Tänderna blir även missfärgade av för mycket fluor. Fluor skall bara vara på tänderna, men hur undviker man att få i sig det? Folktandvården rekomenderar att man ska tugga fluortuggummi, suga på tuggtabletter. Det stannar inte kvar i munnen utan man får det is ig. Tabletterna sväljer man och tuggummit blandas med saliv som man också sväljer. Jag är dessutom uppvuxen med en fluortant. Så fluor eller inte fluor?

1 kommentar:

Mia sa...

Jag tror du kan vara lugn vad det gäller flour. Om flour nu hade vart så farligt så hade socialstyrelsen gett rekomendationer kring det. Jag och min familj har naturilg hög flourhalt i vårt vatten, vilket är 2,0 (promille?, lite osäker där) rekomendationerna kring dricksvatten ligger på 1,0 men 2,0 är okej. Om flourhalten hade varit kring 5,0 hade vårt dricksvatten klassats som otjänligt, då är nämligen halterna farliga. Vi har gott vatten, och exemplariska tänder hos tandläkarn. Inge tandsten eller hål. Och ingen av oss är särskilt sjuka heller.

Man får inte glömma att chips, ägg, kött, flour, sköljmedel osv. ger cancer, i ofantligt stora mängder. Var inte rädd för livet för då slutar du att leva.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...