tisdag 11 september 2012

Experimenterat, sparat 243 kronor och julklapp

Jag gillar att exerimentera. Ibland funkar det och ibland inte.
Jag har en som jag brukar byta med som har egna höns. Sist jag böt med henne tyckte L och jag att vi ville ha en egen höna. Hon har en tupp också så vi bäddade ner ett av äggen, hoppades att det var befruktat och att det skulle kläckas. Nu hade det legat längre än vad det ska ta för ett ägg att kläckas så jag knäckte det (det var ett vanligt ägg inuti) och slängde det. L blev ledssen för hon ville ha en kyckling.
I ett av våra byten innan hon skaffade höns fick jag en kontorsstol. En sån där skön som man kan hissa upp och ner. Tyvärr var den sönder under vilket hon missade. Så maken säger att den inte får stå på kontoret för den kan förstöra golvet. Han har försökt att laga den men det går inte. Idag har jag vadderat den och satt på en av makens omaka strumpor. Får se om det funkar.
Alla gurkor och tomater än inplockade. Tomaterna ligger på kylskåpet. Bönorna hade redan frysit så det blev det inga. =(
Igår tvättade jag sovrumsfönstrena. Idag är köksfönstrena tvättade. Gardinerna är bytta till höst/vintergardinerna. När jag ändå höll på rensade jag bland krukväxterna. Två är lagda i komposten och två är ute som byte. Jag har även rensat matkällaren. Jag hittade massor av saker som hade gått ut där. Bland annat en påse råggryn och en påse vetekli som gick ut 2007. En tjej var här och hämtade lite matvete, matkorn, soyamjöl och annat som jag lagt ut som skänkes. Hon blev jätteglad för hon var en fattig student. =)
Tisdag och öppet byblioteket. Två av mina reserverade böcker hade kommit.
L och jag går till skolan varje dag. Hem från skolan går hon själv. Hon vill börja cykla men hennes gamla cykel är för liten och hennes nya cykel måste maken göra iordning på först. Han skulle göra det i helgen men glömmer det hela tiden. L skrev då en lapp och gav till honom. =) Laga min cykell står det. =) Och sen ritade hon en cykel med en stor kedja på. =)
Förra gången på biblan lånade jag Fattiga riddare. Den var så bra så den vill jag gärna ha i julklapp tack tomten.
Jag som alltid är ute efter fler spartips hittade en bok som jag ville läsa. Den fanns inte att låna på biblioteket. =( När jag sökte efter den kostade den 423 kronor. Alldeles för mycket för mig. Så jag sökte efter den på Bokbörsen och den fanns där. För 180 kronor. =) Så jag köpte den där. Jag hoppas såklart att den innehåller en massa nya spartips så jag sparar in mina 180 kronor.

3 kommentarer:

PJAK sa...

Jag rensar skafferiet med jämna mellanrum. Låter det bli nödhjälp till studerande barn. Både maken och jag har ju varsin. Numera är mitt skafferi väldigt lättstädat :)

*Ska villigt erkänna att det händer att det blir en tur till affären också bara för att fylla på deras skafferi också....... *

Anonym sa...

Jag gillar att du så ofta går från tanke till handling, t ex äggexperimentet. Gör gärna om det, men helst inte med bara ett ägg. Höns är flockdjur och en ensam höna är en ledsen höna.
Gunny Bogren

Anonym sa...

Vad är Fattiga Riddare för sorts bok? Vem har skrivit den?
Margit

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...