lördag 22 september 2012

Byxbristen över

Igår fick L prova alla sina byxor. När M och S var små fick dom också prova alla sina kläder ett par gånger/år så jag skulle se vad som var för litet och vad som passade. När något var för litet visste jag då vad som behövdes köpas. Igår märkte jag att nästan alla L:s byxor var för små så idag shoppade jag i källaren och hittade 16 par med byxor i L:s nästa storlek. Som hon fick prova idag. L klagade och M såg vad vi höll på med. Han sa till mig att han fortfarande hade ångest efter alla provningar som han fick genomlida. =)
12 par passade så nu har L ingen byxbrist längre, hon har byxöverskott. Jag hittade även en jeanskjol och en klänning som S hade och tyckte om så dom fick också följa med upp.
Häromdagen fyllde min lilla morfar år. Vi skulle fira honom idag genom att bjuda på lunch. Tyvärr är L förkyld och jag har slut på puffar och börjar känna av min "astma" igen. Den som skulle utredas vidare i somras men som inte utreds vidare. Jag flåsar när jag pratar och när jag rör mig. Jag hostar lungorna ur kroppen och jag kan inte ligga på rygg. Lunchen idag var därför inte planerad på matsedeln men med oss hemma så fick jag komma på lunch. Det blev snabbrestpizzor. Vi hade mjuka skal, riven ost, tacokött och ananas kvar sen tacon igår. Det ihop med krossade tomater blev dagens lunch. På bilden är ena plåten, det var en plåt till.
 
Morfar hade skickat med tårta hem till oss som vi ska ha till myset ikväll.När maken var på föräldramöte i L:s klass häromdagen sa läraren att dom behövde bollar, hopprep och lite annat att leka med på rasterna. Dom behövde även ett skohorn. Alla sakerna som behövdes köpas stod på svarta tavlan. Klassen skulle fixa lite saker för att få in pengarna till sakerna och till en övernattning på fritids med pizzakväll. Vi som har ett överskott av bollar har gått igenom vårat bollförråd idag och ska skänka två stycken. Om klassen behöver fler bollar kan vi skänka fler senare.
Jag köper alltid stora konservburkar med ananas, majs och ibland champinjoner (när vi inte har frysen full med trattisar) på utlänningsaffären. Jag delar upp dom i en massa småpåsar som jag fryser. Burken använder jag som kruka i köket. När vi äter taco och pizza använder vi ananas. Ibland äter vi den som grönsak till maten med. Igår till tacon tog jag den sista påsen så idag har jag knäckt nästa burk som stod i matkällaren. 9 påsar till frysen blev det och en ny kruka till köket. =) Ikväll ska maken åka och sälja L:s gamla cykel. Hon som vi fick en massa saker av för ett tag sedan ville ha den så då ville vi vara snälla och skjutsa hem den till henne. Hon hade ingen bil och bor inne i stora staden. S smsade till maken att hon inte kunde sova. L hörde det och sa "hon kanske har slut på drömmar, då kan man inte sova. Hon måste göra nya drömmar". =)


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...