söndag 10 juni 2012

Brinner i knutarna

Om 4 dagar slutar L skolan. Hon går i en F - 2 klass och slutar 2:an. Det är alltså sista året som hon har sin nuvarande fröken. L:s fröken har varit toppenbra och det är med sorg i hjärtat som vi går vidare. Jag har skrivit ett uppskattningsbrev och gav till henne i torsdags. Lekisfröken såg när jag gjorde det. Jag gav ett till henne med när L slutade lekis för 2 år sedan. Lekisfröken sa att hon sparat brevet och att hon tog fram det och läste det för att samla kraft efter varje gång hon haft en dålig dag på jobbet. =) L:s fröken öppnade brevet på en gång och läste det. Jag fick en stor kram och så sa hon "det är sånt här som gör att det är värt att vara lärare". =) Sen visade hon L:s nya fröken (lärare heter det nog nu det är en han) och sa till honom "här ser du vad du har att leva upp till". =) Jag ville ge något mer från L så jag har köpt armband av en kompis till S. Hon gör dom själv och för varje sålt armband ger hon 5 kronor till cancerfonden. Jag köpte 3 armband. Ett till fröken, ett till fritidsfröken och ett till lekisfröken. S ska göra varsitt kort också. Den vanliga insamlingen tänkte jag också att vi skulle vara med på. När L slutade ettan tvivlade fröken på att hon skulle kunna börja trean efter tvåan och inte gå om en klass. Men fröken har slitit massor med L och jag med. När hon fick brevet sa hon också att hon hade tvivlat men att vi klarat det tillsammans alla tre. Tack vare att jag jobbat så bra hemma med L så var jag en av dom tre. =) Den vanliga insamlingen ja. Det är ingen som verkar samla i år så maken och jag pratade igenom det. Även fast vi har armband och kort så känns det som om det måste vara en samling från hela klassen med. Jag har pratat med en granne som har en son i samma klass. Hon tyckte vi skulle samla men att någon annan skulle sköta det. Jag ringde då tre mammor, två var inte hemma och i den tredje familjen skulle pappan prata igenom det med mamman när hon kom hem. Så skulle vi höras ikväll eller imorgon. Frågan var om vi skulle samla bara 2:an eller 1:an och 2:an eller lekis, 1:an och 2:an? Till alla tre fröknarna eller bara till två eller bara till en? En blomma eller en grej? Hur mycket? Blir det jag som blir det som samlar så tänker jag nog köpa ett paket med lite olika ekologisk mat som choklad, kaffe, olivolja. När M och S var små var det alltid jag som fick samla överallt. Flera stycken "glömde" att betala så jag ligger säkert ett par hundra back efter alla insamlingar.
Nästa helg ska L på två kalas. En i trean som förut gick i L:s klass och tvillingarna i L:s klass fyller år. Jag funderade på att ge biobiljetter men tvekade lite. Så det blev enligt hemskänkt istället. När L fyllde i mars fick hon en massa pysselpaket. L gillar inte att pyssla. Hon gillar att rita och måla och att skriva sagor men inte övrigt pyssel. Så alla pysselpaket ligger oöppnade. Så jag ger bort 3 av dom. L har då 3 pysselpaket kvar så vill hon pyssla någon dag så finns det massor kvar att pyssla med. Dessutom har vi en stor låda full med pysselsaker i källaren. Piprensare, flörtkulor och allt möjligt annat.

3 kommentarer:

Sara sa...

Hej, jag skulle vilja ha receptet på rabarber drycken :-)

Linda sa...

Kom på idag att jag är klassförälder i dotterns klass... När det återstår 4 dagar i skolan!
Men är egentligen emot detta givande eftersom det är ju ändå deras jobb och det blir ju en massa pengar när man ska ge till alla.. Fast visst borde vi ha gjort det då det byts fröknar till hösten. Dock får minsta sonen dessa fröknar med!
Eller så får man väl köpa något själv.. Äsch får fundera på detta!

PJAK sa...

Jag är lite som du och när min dotter slutade samma klass var jag klassmamma. Jag och den andra mamman hade lite småhyss för oss. En liten klass (14st)Samlade bara en tia var. Blev följande med luffartema:
Pinne (Barkades av och gjordes till kombinerad vandrastav matsäckspinne)
Grön ofållad duk (Fanns hemma)
Nutella glas (2 st som också fanns hemma)
En flaska vin
Blandade ost och kex.

Osten, kexen, vinet tillsammans med glasen lades i duken som knöts ihop och hängdes på pinnen.

Denna fröken minns ännu denna present bäst. Och då är det ändå 12-13 år sedan.

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...