torsdag 12 april 2012

Lakritsdag, blåst, nötfunderingar och äggöverskott

Idag är det tydlingen lakritsens dag stod det på miljösidorna som jag är med i på facebook. Undrar vem det är som kommer på alla dagar? Säkert handlarna för man ska handla mera. Det gjorde i alla fall att jag blev sugen på lakrits. =) Så efter att jag hämtat L på skolan åkte vi till Coop. Vi har nästan slut på bröd och nästan slut på mjöl. Mjöl är billigast på Willys så jag köpte aldrig det på Coop när jag handlade i tisdags. Men så upptäckte jag att frysen nästan gapade tom på bröd så det var antingen bröd eller mjöl som gällde. Det blev mjöl. Tyvärr har jag inte orkat baka än. Jag känner mig mer tung i bröstet idag men har i alla fall tvättat klart alla fönster inne. =) Nu är det bara makens jobb ute kvar. =) Jag köpte även en grej till ett byte imorgon. Jag ville köpa ekorrens ekologiska lakrits. När jag köper godis till mig själv (det slutar alltid med att alla andra äter också) så vill jag köpa ekologiskt. Men det fanns inte. =( Så jag köpte kick. Käck hette det när jag var liten. Den kostade bara 3 kronor så då sparade jag en slant mot om jag hade köpt ekorrens. =) Sen att jag glufsade i mig den i bilen hem det är en annan femma. Lakritssuget försvann i alla fall. =) Vi har en yttepytte trädgård men jag har kommit på att jag ska klämma in en hasselbuske där med. En ny buske kostar runt 200 kronor så jag tänkte plantera en själv. Jag planterade en massa kärnor i höstas och alla kom upp. Så nu har vi apelsin, citron, dadel och persika plantor här. Kruxet är bara att alla nötter jag har hemma och som finns att köpa på t ex Coop är skalade. Alla kärnor som man sätter har ju skalet kvar. Vart får man tag på en oskalad hasselnöt nu?? Apropå nötter så har jag tvättnötter och tvättar med. Jag tvättar bara sängkläder och handdukar med tvättnötterna för övriga kläder blir inte riktigt rena. Jag läste någonstans att det beror på vattenkvaliten. Tydligen har vi för mjukt vatten. Då fungerar det med flytande tvättnötter som också finns att köpa. 125 kronor ungefär för 1,5 liter. Så jag har kokat min egen. =) Det luktade apskit i hela köket så jag hoppas det funkar.
Flytande tvättnötter
1 liter vatten
100g tvättnötter
Koka upp under lock dra sedan pannan av plattan, plocka upp nötterna efter ca 12-15 min. Sila när det kallnat, häll upp i en flaska och förvara den sedan i kylskåpet.
Används till:
Vanlig tvätt (ca 3 msk), maskindisk (ca 3 msk), allrengöring, schampo till djur, spruta på växter med löss, fönsterputs (2 msk medel + 3 msk ättika).
350 g tvättnötter kostar ungefär 70 kronor.
Påskägget från Maria bingo kom idag. Påminn mig om att jag aldrig mer ska gå på att om jag sätter in 150 kronor får jag godis värt 200 kronor. 200 kronor kiss my ase! Godiset i påskägget vägde 500 gram. Jag har aldrig sett att lösgodis kostar 400 kronor/kilo. Fast det kanske var ägget som var så dyrt? Fast när jag köpte påskäggen och gav bort betalade jag 5 kronor/ägg, men dom var mindre än det här så det här kanske kostar 15 kronor. L och jag har räknat alla tomma påskägg som vi har. Med ägget från Mariabingo har vi 27 stycken. Då räknade vi inte med som som jag gjort om till påskpynt och hängt upp med snören överallt. Behöver du fler tomma ägg mamma är det bara att komma! Annars skänker jag nog några till Myrorna eller nåt. Vi har också gjort om bland tavlorna på L:s rum. Borta är Bamse och Snobben uppe är två klänningar. Den röda fick L av mamma och pappa efter att dom var i Kina. Den vita köpte min älskade lilla farmor och gav till S när S var liten. L fick ärva den och har också haft den. =) På den andra väggen sitter: en märkessköld som jag och maken gjort. =) 3 tavlor med djur som jag köpte begagnat (fast dom var nya inplastade) och 2 tavlor med hundar som min pappa målade till mig när jag var liten. =) Pengarna för klädpaketen har kommit. =) Så nu har jag fått tron på männskligheten åter. =) Fast jag har en konstig känsla i magen att hon med frimärkspaketet kommer att skriva tillbaka och säga att hon aldrig fått paketet. Jag har till och med skänkt igen. =) En påse påskskum som L fick av min morfar i påskas. L gillar inte påskskum och vi har en massa påskgodis kvar ändå. Det var en som var godissugen så jag skickade den till henne. Det kostade bara 12 kronor så jag lär inte bli pank för det. Vi är vänner på facebook efter att jag var där och gav henne alvedon när hennes barn var sjuka. Hon bor inne i stora staden men bensinen fram och tillbaka kostar mer än 12 kronor så jag valde att posta det. Så får hon det imorgon. =) Stora staden ska bygga vindkraftverk, 3 stycken närmare bestämt. Dom beräknar att dom ska producera el som motsvarar 20.000 småhus. =) Det är meningen att kommunen och grannkommunen som också är med ska bli självförsörjande på el i den kommunala verksamheten. Tummen upp för det

1 kommentar:

PJAK sa...

Finns det ingen hassel ute i naturen i närheten? Ner med en kvist i marken och låt den vara tills den bildat rötter. Sen är den redo att plockas hem och planteras ;)

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...