söndag 15 april 2012

Glädjetårar, magklump och nutellasemifredo

Jag har två klädpaket kvar att skicka. En skrev att hon skulle sätta in pengarna i torsdags kväll så jag kollade banken igår om pengarna kommit. Det låg då ett brev i ebrevlådan från banken att det ena huslånet inte var draget. Om vi inte betalade omedelbums så kunde dom enligt avtal säga upp alla lån. Vi har alla huslån i den banken så alltså hela huset. Banken ska dra lånen automatisk men hade alltså inte gjort det denna gång. Jag kollade om vi hade saknat täckning vilket vi inte hade gjort den dagen dom skulle ha dragits. Det var andra räkningar dragna efter så dom hade vi däremot inte haft täckning till om dom hade dragit huslånet. Jag fick 1700 kronor av försäkringskassan i fredags. Troligtvis för att jag friskskrev mig i tisdags. Så jag förde över pengarna till servicekontot, skrev huslånsräkningen manuellt och betalade den. Men usch vilken klump jag hade i magen. =( Om jag inte hade fått försäkringskasse pengarna så hade vi inte kunnat betala huslånet och då hade dom kunnat säga upp alla huslån och vi hade kunnat fått gå från huset. =( Usch och fy så vill jag aldrig känna igen. M fyller år idag. Hurra för honom. =) Presenterna var som vanligt inslagna i tidningspapper. Jag tycker det är så onödigt att slå in saker i ett papper som man bara använder en gång för att slå in något i det. Tyvärr är jag för feg för att slå in andras presenter i tidningspapper med. Men jag sparar ju allt presentpapper och julpapper och återanvänder. =)Presenterna från oss var: en oboyburk (köpt på Tradera) fylld med oboy, en dvd med familjen Simpson (bytt till mig), en videofilm men Pokemon (ny oöppnad köpt på Tradera, M hade den när han var liten men den gick sönder så vi slängde den han pratade om att han ville ha den igen och jag lyckades alltså hitta den. När han öppnade den började han nästan gråta. =) ) Ett par skor som jag fick gratis av en som köpte tre par skor men betalade bara för två på Skopunkten. En mojäng som mäter steg, kalorier och annat som man sätter i skon som var den enda av två saker som M önskade sig. (700 kronor) Den andra var iphonehögtalare och det fick han av min mamma och pappa. Två fotbollsböcker som L gav som vi fått gratis via en skänkes sida. Huset var dekorerat med mina hemsydda vimplar.Och fotbollsballonger som jag köpte när M var liten men aldrig använt. Vi bjöd på tårtbuffe med 4 olika sorters tårtor. Den vanliga sorten men vaniljkräm och gräddsyltsfyllning.
Prinsesstårta.Schwartzwaldtårta.





Nutellasemifredo. Det kom bara dom vanliga som brukar komma så det blev 1,5 tårta över. Nutellasemifredom var den som gick bäst men den var superdupergod. Om det var för den var ny eller om det var för den var god förtäljer inte historien men det var bara en ynka bit kvar. So hade flytit ut på hela fatet. Det är ju en glasstårta. Recept på dom andra tårtorna har jag redan haft i bloggen så kommentera om ni vill ha dom igen. Nutellasemifredon kommer här:
ca 8-10 port
2 marängbottnar
4 ägg
2 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 burk Nutella (ca 400 g)
Separera gulor från vitor, det är viktigt att skål och visp till vitorna är rena. Vispa vitorna till ett fast skum med 1 msk socker. Vispa gulorna luftiga med 1 msk socker och vispa grädden för sig.
Lägg en marängbotten i formen och krossa den andra. Vänd varsamt ihop äggvisp, grädde, vitorna, den krossade marängen. Ringla ner Nutellan (värm den lite i micron så den blir lite rinnig) så att det blir ränder i smeten. Fyll upp smeten i formen över den hela marängbottnen.
Frys tårtan i minst 4 timmar innan servering, gärna över natten. Servera med färska jordgubbar till. Jag hade frysta jordgubbar.När man fyller år får man önska sig vad man vill till mat (inom vissa begränsningar). M ville ha makaroni and cheese med kabanosskorv. Kabanossen köpte han igår på jobbet för 9,90 förpackningen för dom närmade sig utgångsdatum.
Maken kom ihåg att köpa en ros till S efter föreställningen igår. =) En jättefin en. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...